Brev:
Søvn og amning - 11 mdr.
31. december 2004
Alder:
11 mdr.
Søvn og amning - 11 mdr.
Kære Helen
Nu vil vi altså også være med. Vi har læst og benyttet dine svar til andre flittigt, men nu trænger vi et svar på netop vores situation.
Det handler om Noah vores lille søn på knap et år.
Han er dreng i rigtig god trivsel. Spiser godt - vejer ca. 12 kg og er efterhånden blevet skrap til at kravle og rejser sig ved alting. Han virker på os - og andre - som en meget tryg dreng. En smule mor-syge har sneget sig ind på det sidste.
Det er søvnen, det kniber med og har gjort det et stykke tid. Om dagen er han netop gået over til kun at sove én gang af ca. to timer. Den anden middagssøvn har vi netop skippet. Han blev træt for sent på eftermiddagen og var derfor vågen til ved ti-tiden. Det kunne mor og far knap holde sig vågen til :O)
Samtidig med den forandring har vi forsøgt (igen) at få ham til at falde i søvn i sin egen seng. Noah har altid sovet mellem sin mor og far. Det har været trygt og godt, har lettet natamningen og har ikke generet forældrene.
Jeg har altid givet ham en tår brystmælk lige inden sovetid (liggende i sengen) og har også givet ham lov til at tage en lille tår, hvis han vågnede op og ikke kunne falde i søvn om natten. For det meste er han faldet i søvn i forbindelse med amning. Det lader dog ikke til at "virke" rigtig mere og min samvittighed siger mig, at han - for længe siden - skulle have lært at falde i søvn selv.
Der er faktisk to problemer i det:
1) - at falde i søvn:
Vi har nu øvet os knap en måned på, at han skulle falde i søvn ved egen hjælp i sin egen seng. Han har så svært ved det. Problemet er ikke så meget at acceptere at være i sin seng. Mor sidder ved siden af, så det er trygt. Det svære er at overgive sig til søvnen. Han kæmper og kæmper, men kan ikke overgive sig. Jeg er sikker på, at han er træt nok. Alle hans træthedstegn er der. Jeg er også sikker på, at han heller ikke er overtræt. Vi er meget påpasselige med ikke at trække sovetiden om aftenen.
På et tidspunkt prøvede jeg at give ham en sutteflaske mælk med i seng. Sommetider falder han i søvn ved den, men er den tømt inden søvnen kommer, har vi balladen. Samtidig fastholder den ham blot i afhængigheden af at skulle drikke noget for at sove, så det er jeg ikke så glad for at gøre.
Alt i alt ender det ofte med, at jeg lægger ham til brystet og så sover han med lidt mindre besvær. Hvis ikke bliver han bund ulykkelig (ikke bare brokke-gråd) og jeg har det skidt med, hvis han skal lære at sove på "skrige-måden".
Kender du en alternativ måde til at lære ham at falde i søvn selv? Jeg har læst NO-cry-sleep-solution og metoden med at trække vorten ud af munden gradvist. Synes ikke det virker:O(
2)- at vågne efter 45 min.
Når han så endelig sover har han det med at vågne op efter ca. 45 min og være ulykkelig. Det har han egentlig ofte gjort, men det er blevet væsentligt værre af, at vi er begyndt at putte i egen seng. Det er mig en gåde. Mit eneste bud er, at han heller ikke selv kan komme fra den lette søvn til den dybere, eller at han opdager, at mor ikke er der mere. I hvert fald hjælper det kun igen at tilbyde ham brystet.
Har du evt. en anden forklaring og hvad kunne vi måske gøre?
En tid tænkte jeg, at Noah ville vokse fra sin afhængighed af brystet, men jeg synes faktisk afhængigheden bliver større og større. Samtidig er jeg ved at miste min tålmodighed og savner en aften alene med Noahs far uden at bruge en time på at putte og derefter løbe frem og tilbage mellem stue og soveværelse med bh-en åben:O)
Jeg er bange for, at jeg gør min lille søn en bjørnetjeneste.
Jeg ved, at jeg sætter dig på lidt af en opgave, men vil mægtig gerne høre dine overvejelser, selvom jeg ved, at du umuligt ka' have løsningEN.
Mange hilsner
Noahs mor