Brev:
Tosprogethed , institution og udvikling
28. december 2004
Alder:
18 mdr.
Tosprogethed , institution og udvikling
Jeg er en smule bekymret....
Min glade, omend lidt generte dreng på 18½ mdr har gået i vuggestue i 3 mdr nu, 4 gange om ugen til kl. 15 (han sover dernede og bliver hentet når han vågner). Vi havde den almindelige indkøring på 14 dage, hvor han i starten var meget ked af det men da indkøringen var slut græd han ikke mere når jeg gik.
Men... han er utrolig afmålt og genert når jeg afleverer ham om morgenen HVER morgen.... vi kan aflevere ham mellem 7.30 og 9 og det er for det meste ved 8 tiden vi er der, hvor der er ret mange børn, hvilket jeg tror overvælder ham lidt. Men også når jeg har afleveret ham som en af de første hænger han på mig. Han vil op, klamre sig til mig og vil kun modvilligt over til pædagogerne eller kigge på det legetøj der er fremme. Han græder ikke.
Han går frivilligt og pludrende fra bilen og ind i vuggestuen, hvor vi får tøjet af og sutterne på. Men derefter bliver han helt indesluttet. Nu ER han genert når vi er ude, men kan det virkelig være rigtigt at han stadig reagerer sådan når han har været der så længe?
Jeg har trods sprogvanskeligheder fundet ud af at han løsner lidt op efter lidt tid og leger med - dog mest for sig selv. Men han er også kun 18 mdr, hvor de andre er 2-3 år. De siger at han ikke siger noget, herhjemme pludre han et øre af og er ved at lære at tale. Han siger både italienske ord og danske ord, så lidt hører han da dernede. Hvorfor han mon intet siger dernede?
Når jeg henter ham løber han mig altid i møde og ser tilfreds ud. Han har altid sin bamse med derned (som er hans et og alt) og han har den tit med sig rundt hele dagen.
Han spiser fint dernede og sover også fint og jeg kan se på de ting han gør herhjemme at han også lærer en masse. Men er han mon glad for at være der?
Jeg håber på en samtale i januar med lederen (jeg tager tolk med), men jeg er ikke sikker på at de siger alt og om de mon overlader ham lidt til sig selv, når han er så stille og nem.
Lille mand... :-) Herhjemme er der ingen problemer, andet end et par hysteriske anfald ved aftensmadstid, de dage han har været i institution, men det er vist meget normalt. Ellers drøner han selvsikkert rundt, griner og fjoller, pludre og råber... kan det virkelig være rigtigt at han efter så lang tid stadig er helt anderledes i vuggestuen end herhjemme?
Desuden har vi en lillesøster/bror på vej til august, hvor hans institution desværre har lukket hele måneden. Dvs at vi ikke kan lade ham fortsætte hans hverdag som hidtil når den lille kommer. Har du nogle gode ideer til hvad vi så kan gøre? Frygter lidt en hel måned med en nyfødt og en dreng med krudt bagi der ikke forstår det...
Han er allerede begyndt at blive sur og sig MIN når andre rør mig :-), tidlige ejerfornemmelser - er det normalt for alderen og hvornår forsvinder det igen?
Tak for altid gode tanker (min knægt spiser nu ved bordet og løber ikke rundt og får mad :-))