Svar: Vil ikke spise og får min datter nok væske
30. december 2004
Alder:
7 mdr.
Kære Bekymrede mor
Din datter er kun knap 7 mdr gammel og jeg synes derfor det er helt i orden at hun lige skal have tid til at vænne sig til føde af en anden konsistens. Nogle børn kommer kun med meget besvær igennem den med gaflen mosede mad og går i stedet direkte til mad i stykker, som de selv kan tage med fingrene. Du skal derfor tage det roligt og se, hvad der sker i takt med at hun bliver ældre.
Jeg vil foreslå dig at prøve med hirsegrød, da dette er mere fnugget i konsistensen, så hun på den måde vænner sig til både en ny smag men også en lidt anderledes konsistens. Du kan også forsøge med flerkornsgrød, havregrød eller øllebrød.
Jeg tror dog der er en sammenhæng imellem tidspunktet for hendes mælkeindtag og lysten til mad. Du skriver at hun får flaske kl 19, kl 23 og ammes kl 5. Kan du evt. droppe denne amning og i stedet give hende vand? Jeg ved godt at det er dejligt at kunne tage hende over i sengen, amme hende og sove lidt videre, men jeg tror altså det er med til at hun ikke spiser så meget kl 6. Alternativt skal du ikke give hende grød kl 6 men strække dette måltid til om formiddagen. Hun skal ikke ammes eller have mælk før et måltid, men kan få mælk af en kop til maden, netop for at give plads til mere mad.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen: amning eller vand
Formiddag: grød
Frokost: grød/grøntsagsmos eller amning/flaske
Eftermiddag: amning/flaske (eller grød/grøntsagsmos)
Aften: grøntsagsmos med kød/fisk og lidt frugtmos til dessert, eller afslutte med flaske som nu
Sen aften: flaske
Du skal naturligvis ikke acceptere at din datter ikke vil spise, men du må acceptere at hun ikke hører til dem der spiser de største portioner. Samtidig må du dog også vurdere om der er en sammenhæng imellem tidspunkterne for hendes mælkeindtag i forhold til hendes sultfornemmelse, når hun skal have grød.
Med hensyn til små rugbrødsstykker osv. så er dette for tidligt for din datter. Hvad siger hun til at have en brødskorpe i hånden? Det at sidde med mad i hånden og selv være med til at styre tingene hjæler for mange børn, så når I sidder ved borden og spiser sammen, så kan dete være en idé. Fordelen er også at hun så oplever en sammenhæng imellem at sidde ved bordet og have mad i munden.
Med hensyn til mælkeindtag, så er 500ml i orden, men hun bør ikke få mindre. Du skal dog også tænke på at mælk af kop, mælk på bryst, mælk i grød, grøntsagsmos, en portion yoghurt osv. også tæller med. Har du prøvet at give hende små slurke af sødmælk eller tilbyde hende kold erstatning af kop? Nogle af de børn, som gerne drikke vand af kop, vægrer sig mod den lune mælk og foretrækker erstatning lavet på koldt vand (f.eks. allomin 2). Måske kan du også købe Nan som kan laves/serveres koldt og som din datter så vil synes om. Det er prisværdig at du malker ud for at give din datter din mælk imellem måltiderne, det er flot at du har overskud til dette. Giver du hende denne mælk kold? Måske ville det hjælpe at du gav hende mælk til måltiderne og vand ind imellem som tørstslukker, således at hun ikke mættes af mælk før et måltid.
Om din datter kan tåle at gå hele dagen uden at spise særligt meget...tja... det kan hun jo egentlig ikke, men på den anden side så trives hun jo godt og har taget fint på og er i det hele taget en glad lille en, så det virker jo ikke som om at hun mangler noget - hun er bare ikke en storspiser. Som du sikkert ved, så kan man jo godt klare sig uden mad, men væske skal man have og spørgsmålet er om hun ikke får indhentet sit væskebehov hos dig om natten? Man ved jo i princippet ikke hvormeget barnet får, når det ammer.
Når din datter bliver 'flitsbue' så skal du ikke tvinge hende til at spise. Det er enormt vigtigt at I fortsat har det hyggeligt allesammen omkring bordet. Prøv ikke at fokusere for meget på hendes spisning, men vær så rolige og afslappede omkring det som muligt. Giv hende mad i hånden, så hun selv kan være med undervejs, hun kan måske også sidde med sin egen ske eller gaffel. Accepter at hun siger nej tak og prøv igen lidt senere. Lad hende få smagsprøver fra jeres tallerken, men den alder hun har nu ligger 'madverdenen' jo stort set åben og hun må gerne smage så meget hun har lyst til.
Jeg tror det handler om at din datter skal have tid. Nogle børn bryder sig bestemt ikke om kartoffelmos, og kan få brækfornemmelser af dette, men stykker af kartofler kan hun spise, når hun bliver ældre. Nogle børn foretrækker industrielt fremstillede produkter, fremfor dem vi selv står og laver og måske skal du prøve med et glas købe grøntsagsmos, for at se om der er nogen ændring. Bliv ved med at tilbyde som du gør og sig til dig selv at hun kun er knap 7 mdr. Mange børn magter ikke rugbrødsstykker før de er 9 mdr. så I har masser af tid, - hun er stadig kun en lille pige.
Fortsat held og lykke med hende og godt nytår til jer alle
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske