Svar: Væskebehov - 9 mdr.
29. december 2004
Alder:
9 mdr.
Hej med dig
Først dejligt at din datter er blevet rask igen og at det har hjulpet at få lagt dræn:o)
Det er jo sådan at du ikke kan tvinge hende til at drikke, men må tro på at hvis du tilbyder det, så tager hun hvad hun har behov for. Det er dog en balance imellem at lade hende styre det selv og samtidig være opmærksom på at hun får det tilbudt, da hun måske ikke altid selv vil sige til, når hun er tørstig.
Jeg tror dog det er meget vigtigt at du ikke tilbyder hende væske flere gange i timen, på den måde føler hun sig presset og får slet ikke lyst. Hvis nogen stak en kop op til din mund hvert kvarter, så ville du også blive vanvittig og slå koppen ud af deres hænder:o)
Tilbyd hende væske sammen med maden, samt når hun f.eks. vågner efter sine lure. Tilbyd hende forskellig drikkelse, hvor noget jo er mere interessant end andet. Du kan godt give hende drikkeyoghurt, eller selv lave f.eks. banan-/jordbærmilkshake og hun kan måske også drikke brikjuice - måske kan hun lære det med sugerør- men måske er hun for lille.
Du kan også prøve at give hende vand fra en vandflaske, du ved kildevand, hvor der er en 'tut' på.
Giv hende mælk på grød og ost i stykker. Og prøv i en periode ikke at presse hende for meget. Lad hende få sin sunde naturlige appetit tilbage og dermed også tørst.
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske