Svar: Ak, de julegaver: Gå-bil
30. december 2004
Alder:
11 mdr.
Kære Fie
Med den udvikling dine piger lægger for dagen, ser jeg ikke problemer i at de bruger deres gå-bil og slet ikke, når de først rigtigt kan gå:o) Det jeg fraråder er en gå-stol, du ved en stol med hjul på, som man sætter børnene i.
I en gå-stol sidder barnet 'fast' i en bestemt stilling, nogle børn har svært ved at nå gulvet med flad fod (derfor tågang) og derudover, så er det stolen der støder ind i ting og ikke barnet, som derved mister mange erfaringer. Samtidigt så er det stolen der holder balancen for barnet og ikke barnet selv, der udvikler sin balance.
En gå-bil kan barnet kravle rundt på og gå ved. Det er altså ikke en passiv ting, at være på en gå-bil. Når vi når sommeren vil mange børn elske en lille bil at køre rundt på eller en scooter, som de kan komme af sted på, mens de endnu ikke har lært at bruge pedalerne på f.eks. en trehjulet cykel.
Med hensyn til at klatre rundt, når pigerne spiser, - ja det er en udfordring at have to:o), men så er der jo et eller andet sted også noget opdragelse i det. Jeg tænker på at sige til dem 'sæt dig ned' og i sidste indstans fjerne tallerken fra bordet, hvis de ikke 'sidder pænt'. Det er dog en balance imellem at børn i den alder jo ikke kan sidde pænt ved bordet i lang tid, samt at de skal have lov til at række sig frem efter noget på bordet, de gerne vil have fat i. Altså nogle tanker omkring, hvorfor de gør det, - om det er almindelig uro, underholdning/leg (hvad er din reaktion), ønsket om at nå noget andet mad på bordet og om de smider med maden (læs ikke er sultne), prøver grænser eller andet.
Rigtig godt nytår til dig, din mand og jeres livlige piger:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske