Svar: Skemad og opkast - 6 mdr.
31. december 2004
Alder:
6 mdr.
Kære Rikke
Jeg tror umiddelbart at du skal forsøge at starte forfra, som skulle din datter begynde på skemad, nu hvor hun er 6 mdr. gammel. Start med 2-3 skefulde grød eller mos og prøv i begyndelsen at lave det lidt tyndt, så det bliver mere som en vælling.
Det der er vigtigt lige nu er at hendes mave vænner sig til noget andet end modermælk, i så små mængder at den kan følge med og hun dermed kan holde maden i sig. Hellere små og få skefulde 2 gange om dagen end en stor portion, som så kommer op igen.
Begynd med de milde grødtyper, som ris eller majsgrød. I stedet for kartoffelmos, som på nogle børn virker kvalmende forsøger du med lidt gulerodsmos.
Det at hendes mave vænner sig til at få lidt ned gør forhåbentlig at hun langsomt kan spise lidt større portioner og dermed kan hun så også skrue ned for amningen.
Amningen er jo næste 'problem', da du skal være opmærksom på at hun ikke skal spise så hyppigt og meget hos dig, at det netop er på grund af denne store mælkemængde at hun ikke kan holde mere fast føde i sig. Altså amning er vigtigt, men ikke småtåre i ny og næ, hun skal have deciderede måltider. Hvis hun er tørstig ud over det, kan du give hende lidt vand af en kop.
Da du ammer natten igennem er det klart at der ikke er plads til det helt store om dagen og det er jo uhensigtsmæssigt i længden. I princippet har din datter ikke ernæringsmæssigt et behov for amning om natten, men kan her tilbydes vand. Og du bliver nødt til at stoppe amningen natten igennem, hvis du vil have ændret det mønster I er kommet ind i.
Det behøver ikke være 'en kold tyrker'. Du kan i første omgang forsøge at give din datter brystet, men så langsomt lirke den ud af munden på hende igen, så hun lige når at få trygheden og falde til ro, men ikke fylder maven med mælk. Derudover må man sige at det vil være en god idé at far tager over, da han jo ikke kan amme og denne mulighed derfor er udelukket. Han må så tilbyde vand i stedet for.
Boller med smør er hun nok for lille til, men jeg kan godt forstå din frustration. Prøv at give hende lidt vælling eller erstatning til natten. Put hende som du plejer ved 20.30-21.00 tiden og så lav en flaske som hun kan få kl ca 23. Altså før hun selv plejer at vågne og samtidig noget som mætter hende, så hun kan sove lidt længere og du ved hun ikke er sulten.
Jeg ved godt du skriver at hun ikke er til flaske og også kaster op over denne, men netop det at få hende til at spise imens hun sover, kan nogle gange have stor virkning.
Jeg håber det lykkes for jer og er sikker på at dette er vejen frem. Rigtig meget held og lykke og godt nytår.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske