Svar: Pasning - 6 mdr.
31. december 2004
Alder:
6 mdr.
Kære Dianna
Hvis du har det bedst med at være hjemme til din dreng sover, og dermed først tage af sted senere, så skal du gøre dette. Det er vigtigt at du også har det godt med at være væk.
Du skriver at du ikke vil flasken. Jeg tænker at netop flasken jo er en mulighed. Ikke at det skal bruges, men hvis han er ked af det, så er det nok en god idé at den der skal passe ham, har muligheden for at give ham en flaske, når han skal sove.
Det at få en flaske en enkelt gang synes jeg er helt i orden, især når man tager din drengs alder i betragtning. Samtidig så kan man dog sige at han nu er så stor, at han har mulighed for at drikke af et lille bæger i stedet, eller få lidt mælk på en ske, således at han godt kan få mælk, selvom han ikke vil flasken eller er vant til at få bryst.
Beslutningen om, hvorvidt du skal blive hjemme til han sover eller tage af sted før, kan kun du selv tage, da du ved hvordan I begge har det bedst. For jer er det jo heldigvis sådan at du er lige i nærheden og kan tilkaldes, hvis det skulle blive meget nødvendigt. Et eller andet sted så er det dog også bedre at du bliver hjemme til din dreng sover og du har roen til at tage af sted, end at du skal forlade en fest, - for i sidste ende at opleve at din dreng måske er faldet til ro, når du når hjem:o)
Som du beskriver det, så er det dig der har det værst. Det er klart at din dreng har brug for trygheden og rutinen, men han tager ikke skade af at denne bliver brudt for en enkelt aften. Spørgsmålet er også om ikke han vil kunne fornemme din uro og fornemme at tingene alligevel ikke er som de plejer, når du putter ham, for derefter at tage af sted.
I princippet er det også altid godt at sige farvel til sit barn, så han ved at man ikke er der. I stedet for at lægge ham til at sove og når han så vågner, så vågner han op i armene på nogle andre. Det kan være bedre at sige farvel og lade ham og dem der skal passe ham indstille sig på at nu er situationen anderledes en ellers og så plejer tingene at gå ganske fint.
Men det er en individuel vurderingssag at finde ud af, hvordan alle har det bedst i denne situation.
Jeg kan derfor ikke sige 'gør sådan', men nu har jeg delt mine tanker med dig og håber at du uanset, hvad du vælger, får en rigtig god fest og at det hele går fint:o)
Rigtig godt nytår.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske