Brev:
Mit barn vil ikke falde til ro når han skal sove
10. januar 2005
Alder:
7 mdr.
Mit barn vil ikke falde til ro når han skal sove
Hejsa
Min dreng på 7 mdr. kan ikke falde til ro når han skal sove. Problemet har egentlig altid forkommet men er nu blevet forstærket af, at han har fået ny seng.
Tidligere kunne min dreng kun falde i søvn hvis vi gik rundt med ham vuggende i vores arme. Her faldt han så skrigende i søvn. På det tidpunkt snakkede jeg med vores sundhedsplejerske omkring problemet og hun oplevede ham også når han skulle lægges til ro. Problemet var på det tidspunkt også i dagtimerne. Hun kunne ikke komme med en løsning. Mente at vi skulle fastholde at han skulle sove og så måtte han skrige. Vi kunne så håbe på at det med tiden gik over.
Da han blev 5 til 6 mdr kunne vi få ham til falde i søvn både i barnevognen (uden problemer) og i han lille seng. Dog skulle vi "vugge" sengen for at få ham til ro. Proceduren var her, at han omkring kl. 19.19.30 blev lagt til ro på den samme måde hver aften. (Børstet tænder, lyset dæmpet og en musikdyr spillede.) Her kunne han så ligge stille og roligt i 15 til 20 min. NÅr så han nåede det punkt hvor han lige var ved at sove så begyndte han at skrige. Her begyndte vi så at "vugge" senge og kort efter sov han. Hvis vi ikke "vuggede" senge og tog skrige turen med ham blev han istedet så vågen og overtræt at han kunne holde sig selv vågen i mange timer endnu. I løbet af natten vågnede han ca. hver 2 time for at få noget vand. Stod op omkring kl. 7. Skrigturene har vi prøvet i noget dage i træk i håbet om at han ville opgive men uden held.
Hans seng er nu blevet for lille og vi har derfor købt en større ny. Proceduren er den samme og efter 10 min. begynder han at skrige. Det tager ca. 1- 1½ time før han overgiver sig og sover. Problemer er nu også om natten når han vågner. Før kunne vi nøjes med at vende ham og så sov han videre. Nu tager det 1 - 2 timer. (Vil dog gerne medgive at i nat opgav vi og tog ham over i vores seng hvor han efter 2 min. sov.) Det skal dog nævnes at han er begyndt at få en skål grød om natten da han er sulten. Her falder han normalt i søvn i mine arme imens han spiser, men i det øjeblik han rammer sengen så er det slut med at sove og så starter skrigerriet.
Jeg håber du kan komme med nogle forslag til at afhjælpe problemet. Jeg starter i morgen på arbejde og håber derfor at vi ikke skal til at være vågen i så mange timer om natten. Det er noget nemmere at overskue når man blot skal være hjemme og ikke stå tilrådighed. Vi har prøvet at være standhaftige og ikke gå med på hans ønske om at skulle på den sidste uges tid - men uden held
Godt nytår til dig og tak for hjælpen
Venlig hilsen Sabonne