Svar: Mit barn vil ikke falde til ro når han skal sove
10. januar 2005
Alder:
7 mdr.
Kære Sabonne
Det er meget svært at vurdere, hvad det er er sker hos jer, siden det tilsyneladende altid har været svært for jeres dreng at falde i søvn. Når jeg læser din bskrivelse, så tænker jeg dog, at han må være en meget følsom dreng og nogle børn er jo mere følsomme end andre:o)
Med følsom mener jeg at han har særligt brug for tæthed og nærhed. Du beskriver hvordan han falder til ro i armen og hvordan han sover videre, når han kommer over i jeres seng og det tyder jo på at han har behov for netop nærhed.
Jeg tror det er meget vigtigt at I ikke forsøger at tvinge ham til at sove alene i eget værelse ved at lade ham græde sig i søvn, han hører sandsynligvis til de børn der har behov for at I sidder hos ham. Ikke at I skal sidde der 1 time, 15 minutter er fint.
At sidde hos ham, giver ham trygheden ved at han ikke er alene, samtidig med at han kan ligge i sin egen seng og lære at falde i søvn der.
Når han ligger i sin seng, så kan I som nu tænde musikuroen, synge en sang osv. En hånd at holde i lyder som rigtigt for ham. Våger han efter kortvarrig søvn, må I ind til ham og trøste ham igen, så han lærer at han roligt kan sove videre. Lidt på samme måde som da det virkede med at vugge ham til ro igen. Vil forøvrigt lige sige at vugning, bestemt ikke behøver være noget dårligt!
Alternativt kan I forsøge med en madras på gulvet i soveværelset, således at han får lov til at komme ind til jer, når han vågner, men ikke nødvendigvis ligge i 'smørhullet'.
Hvordan man skal gøre det, være 'eftergivende' eller 'lade barnet græde' er jo i sidste ende et holdningsspørgsmål. Der findes i øjeblikket to bud på hvordan man får sit barn tl at sove. Det ene er bogen 'God nat og sov godt' det andet 'The no-cry sleep solution'. Begge bøger finder du i min bogguide og jeg har mødt forældre som syntes at 'God nat og sov godt' var fantastisk og lige det der skulle til og andre forældre der fandt hjælp i 'The no-cry sleep'. Håber en af bøgerne kn hjælpe jer videre.
Til sidst vil jeg lige sige at det vel er et skråplan med grød om natten?! Hvad med en flaske at falde i søvn med i stedet? Jeg ved godt at flasker heller ikke er at foretrække, men for nogen fungerer den som en fin del af putteritualet og kan hjælpe, da barnet finder trøst ved den, på samme måde som en sut.
Nogle gange skal man vælge den løsning som giver roen i familien og ikke altid tage hensyn til hvad andre tænker og mener. Jeg har mødt familier, som har monteret hjul under tremmesengen, sågar en familie som valgte at ophænge en hængekøje i stuen - barnt sov, det virkede, alle var glade, rolige og fik sovet, havde overskud - så er jeg også glad:o)
Rigtig meget held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske