Brev:
Afviser flasken
8. oktober 2014
Alder:
6 mdr.
Afviser flasken
Hej Helen.
Jeg har noget tid fulgt med på sidelinien, men nu er det blevet min tur til at stille et spørgsmål.
Vi er en familie på 4, som er er bosat i Dubai. Vi har storesøster på 5 år og d. 3/4 2014 fik vi lillebror. Han blev født hernede ved et planlagt kejsersnit, da han lå i UK-stilling, og alt dette gik fint.
Han har været et flaskebarn siden han var 10 dage gammel, og det er egentlig gået uden de store problemer, dog lidt maveproblemer, som blev klaret med movicol.
Da han blev 4 mdr begyndte han så at afvise flasken, og jeg måtte i perioder give ham mad, når han var halvsovende, for at han ikke skulle afvise flasken. Jeg prøvede at skifte mme, putte sukker i, give det på kop osv, men han var ligeglad. Han begyndte så pludselig at spise igen, men har dog aldrig spist de ml, han skulle i forhold til hans vægt, men det har vi bare accepteret, da han tog fint på i vægt og fulgte sin egen kurve.
Nu er han så begyndt at afvise flasken igen efter, han er begyndt på grød og mos. Han er meget glad for sin skemad og spiser alt, hvad jeg giver ham, hvilket jo er rigtig fint, men han har jo stadig brug for mme. Han får havregrød til morgen lavet på vand, men med mme blandet i, til frokost får han enten ris- eller majsgrød og til aften kartoffel-grøntsagsmos med kød. Indimellem måltiderne tilbyder jeg en flaske, som han ofte afviser, eller kun lige spiser 50 ml af. De eneste flasker han tømmer er den inden sengetid, og så den han får om natten, som hver er på 200 ml.
Nu tænker jeg så at give ham rigtig mad til mellemmåltider, men er lidt i tvivl om, hvad jeg skal give ham? Må jeg give ham yoghurt naturel, er i tvivl om proteinindhold? Jeg er jo desværre ikke så heldig at kunne gå i Netto og bare købe A38 eller lign, jeg er nødt til at nærstudere varedeklarationen hernede.
Burde jeg lave hans grød på mme i stedet for vand, og kan det tåle temperaturen, når jeg laver det i micro?
Mit store spørgsmål er jo, hvad man gør med et barn, som afviser sin flaske i den her alder, jeg kan jo ikke tvinge det i ham? Han er en bestemt lille herre, og han vil kun det, han vil :-)
Udover denne her flaskeudfordring, så er han en fantastisk dejlig lille dreng, som udvikler sig fint!
Ser frem til dit svar.
Mange hilsner fra
Ditte