Svar: Afviser flasken
8. oktober 2014
Alder:
6 mdr.
Kære Ditte
Tak for dit brev og velkommen til :) Dejligt at høre, at du har fulgt med på sidelinjen og nu selv har fået lyst til at skrive til mig…:)
Det er, som du skriver, rigtig vigtigt, at din dreng stadig får modermælkserstatning. Det handler ikke kun om at sikre ham kalk, jern og vitaminer osv. men også om at sikre ham væske nok. Han er stadig så lille, at han ikke kan spise sig til sit behov og ikke kan drikke nok væske af en kop - derfor skal han stadig have flaske.
Det er dejligt, at han er glad for skemaden og du kan naturligvis godt vælge at lave hans grød på fuld modermælkserstatning for på den måde at sikre ham lidt ekstra. Stille og roligt skal han dog have mad, som tager mere og mere udgangspunkt i jeres mad og det vil være rigtig godt, at maden smager af noget og smager "rigtigt". Hvis du laver al hans mad med mme, bliver han måske også træt af det…:)
Det er vigtigt at du sørger for at holde mængden af skemad nede, så han stadig har plads i maven og lyst til skemad. Det betyder, at selvom han kan være nok så glad for skemad og gerne vil spise meget af dette, så kan du være nødt til at holde igen. Det er således bedre, at han spiser f.eks. ½-¾ dl skemad, drikker vand af kop og så tilbydes sin flaske, end at han spiser f.eks. 1-1 ½ dl. skemad og så ikke drikke sin flaske eller ikke drikker nok af sin flaske efterfølgende.
Det er også rigtig godt, hvis du kan forsøge at servere mad til nogenlunde samme tid hver dag, ligesom flasken bør indgå som en fast del af hans putteritual. Det vil sige, at du lige nu skal forsøge at skabe en rytme, hvor han tilbydes skemad, når han vågner og får flaske før han skal sove. Og dermed forsøge at skabe en rytme, hvor der går f.eks. 1.5 time imellem, at han får sine hovedmåltider og får mælk, netop for igen at give plads og lyst til begge dele. En plan for dagen kan se således ud:
Tidlig morgen 05: Flaske og sover videre
Morgen 7.30: Tilbydes havregrød ½-¾ dl., vand af kop.
Formiddag 9: Tilbydes lidt frisk frugt i hånden at sutte på selv og gerne lidt frugtmos f.eks. ½ dl, vand af kop
Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30: Tilbydes grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med agurkeringe, brødskoper eller lignende at gumle på selv. Vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur. Her er klokken måske 13 - det afhænger af hvor lang og hvor sen en formiddagslur han tager.
Eftermiddag 16: Tilbydes frisk frugt i hånden og lidt frugt- eller bærmos. Vand af kop. Tilbydes også ofte flaske om eftermiddagen.
Powernapper måske eller luren springes evt. over.
Aften 17.30-18: Tilbydes grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres igen med lidt brødskorper, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca kl 19.30-20. Tidspunktet her kan variere efter hvorvidt han har sovet 2 eller 3 lure i løbet af dagen
Sen aften 23-24: Flaske, som spises mere eller mindre i søvne. Det der også kaldes et drømmemåltid.
Med hensyn til sødmælk og surmælksprodukter af sødmælkstypen, så må han godt få lidt af dette, men det er ikke noget du skal give. Når vi i Danmark siger at børn kan få komælk fra denne alder, så er det fordi man her i landet prioriterer at børn så tidligt som muligt får familiemad. Hvis du laver en kartoffelmos med sødmælk eller laver lidt sovs eller lignende, så kan I spise samme mad.
Du bør dog ikke erstatte hans indtag med sødmælk og slet ikke, når han ikke er så glad for at drikke sin erstatning. Først fra 9 måneders alderen kan komælk begynde at udgøre en større del af hans indtag og det anbefales at han drikker modermælkserstatning til han er et år.
Når du på et tidspunkt vil give han yoghurt og lignende, så skal du se efter produkter lavet på sødmælk, det vil sige med 3.5% fedtindhold og produkter, som ikke har for højt et proteinindhold. Det vil sige at man f.eks. kan give A38, tykmælk, Cultura og neutral sødmælksyoghurt. Men man skal holde sig fra f.eks. Skyr, Ymer, Ylette og Kvark. Og ja - du er nødt til at se på indholdsdeklarationen for at vurdere, hvad der vil være okay og hvad der ikke vil..:)
Hvis du laver grød udelukkende på modermælkserstatning så vil der naturligt ske et lille tab af næringsstoffer ved opvarming. Men det er så lille, at det ikke har nogen betydning.
Flasken er som sagt vigtig, og du har indtil videre gjort det helt rigtige med at forsøge en ny type erstatning, give ham mælken, når han sover osv. Det er helt okay, og du er nødt til at gøre det, som du fornemmer virker bedst, for mælken/væsken skal han have. Hvis du oplever, at for mange små måltider kommer til at påvirke hans mælkeindtag yderligere, så må du slå nogle af måltiderne sammen, så han f.eks. får frugt sammen med sin morgenmad og derfor kun får flaske, før han puttes til formiddagslur. Flasken er lige nu vigtigere en mellemmåltiderne formiddag og eftermiddag:)
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre:)
Fortsat god appetit!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske