Svar: Vælling 5 mdr
10. januar 2005
Alder:
5 mdr.
Kære Susanne
Du kan sådan set gøre begge dele, altså du kan amme og afslutte et ammemåltid med en flaske vælling, hvis du fornemmer at din datter ikke er blevet mæt og rolig nok på brystmælken, eller du kan udskifte et ammemåltid med vælling.
Nogle børn vægrer sig jo mod at få flaske og her har mange forældre stor fordel af at børn er rigtig gode til at spise i søvne. Du skriver ikke, hvordan din datter sover om natten. Hvis hun hører til dem der gerne ammes hyppigt natten igennem, så har en del forældre stor glæde af at give en flaske, når de selv går i seng. Det vil sige, hvis du ammer sidste gang kl 20, så kan du give din datter en flaske vælling ved 22-23 tiden og håbe at hun så derved kan sove til tidlig morgen. Hun behøver ikke blive vækket, men kan spise i søvne. Denne metode kan også være god at bruge, når man ammer fuldt og ikke ønsker at supplere med flaske.
Hvis det 'kun' er om aftenen at du har brug for at få hende fyldt op, så er tidspunktet vilkårligt. Du kan som sagt prøve at supplere efter en amning, eller hvis hun f.eks. er urolig en times tid efter, hun er ammet, så forsøge her.
Rigtig meget held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske