Svar: Endnu et spørgsmål omkring flasken
20. oktober 2014
Alder:
6 mdr.
Kære Ditte
Tak for dit brev :)
Jeg kan godt forstå, at du bliver frustreret, når din dreng afviser flasken. Det er stadig vigtigt, at han får mælk nok, og han skal have en del mælk - tre flasker lyder ikke af meget, det vil være rigtig godt, hvis du kan komme op på at få ham til at drikke 4-5 flasker.
Det er vigtigt, at han får sit behov for væske dækket og dette kan han ikke spise sig til. Derfor kan du ikke erstatte flasken med skemad. Det er derudover vigtigt at du giver ham vand til alle måltider og altså stadig flaske. Og det er du jo klar over, det er derfor du bliver så frustreret..:)
Det er rigtig vigtigt, at du holder mængden af skemad nede, netop for at give bedre plads til flasken og lyst til at drikke mælken. Derfor er det godt at holde fast i de tre skemåltider dagligt og jeg vil anbefale dig, at du lige nu prøver at slå morgen- og formiddagsmåltidet sammen og giver flaske fast om formiddagen før formiddagsluren. Derudover vil det være en god idé, hvis du kan forsøge at skabe en rytme, hvor han tilbydes skemad, når han vågner og mælk før han puttes igen. Der må gerne gå 1.5 time imellem at han tilbydes skemad og flaske, netop for igen at han får lyst til at drikke sin flaske.
En dagsplan kan se således ud:
Tidlig morgen 05: Flaske og sover videre.
Morgen 7.30: Tilbydes frisk frugt i hånden at sutte på og du følger efter med lidt havregrød ca. ¾-1 dl., vand af kop.
Formiddag 9: Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 11-11.30: Tilbydes grøntsagsmos med kød eller fisk igen gerne ca. ¾-1 dl. Vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl 13 - tidspunktet varierer efter hvor lang hans formiddagslur er.
Eftermiddag 16: Flaske
Aften 17.30-18: Tilbydes grøntsagsmos med kød eller fisk, igen gerne ca. ¾-1 dl., suppleres igen med lidt brødskorper, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca kl 19.30-20. Igen kan tidspunktet variere.
Sen aften 23-24: Drømmeflaske, som spises mere eller mindre i søvne. Hvis han ikke vågner og melder sig selv, må du gerne tilbyde flasken alligevel, så du her sikrer ham den ekstra flaske.
Det er okay at nogle af flaskerne indtages mere eller mindre i søvne - det skal du lige nu ikke spekulere så meget over, det vigtigste er at han får sine flasker og dermed sit væskebehov dækket. Det betyder også, at hvis han afviser flasken før sin middagslur og du kan få ham til at drikke den, når han f.eks. har sovet lidt, så er det okay, at du her tilbyder flasken. Ikke fordi han skal lære at drikke mælk i søvne, men fordi han skal have væske nok.
Du skriver ikke, hvornår de 3 flasker ligger - men det er vigtigt, at du forsøger at fordele hans indtag over hele døgnet. De fleste børn vil i 7 måneders alderen trappe ned og få 4 flasker og de vil ofte ligge tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften. Det er altså her ofte formiddagsflasken og eftermiddagsflasken der forsvinder. Og måske er din dreng ved at være parat til dette… Det er derfor jeg skriver, at det vil være rigtig godt, hvis du kan få ham til at drikke 4-5 flasker i døgnet. Jeg tænker at det måske vil hjælpe dig til at acceptere, hvis han springer f.eks. formiddagsflasken over - at han måske begynder at kunne undvære denne og i stedet på sigt få lidt frugt og vand af kop.
Det er vigtigt, at du forsøger at følge en helt fast plan for dagen og nej, du skal ikke begynde at tilbyde ham ekstra skemad, hver gang han afviser flasken. Det er vigtigt, at han tilbydes væske/mælk:) Den faste plan vil dog hjælpe dig, så du ved at han ikke kommer til at mangle mad/mælk og samtidig vil den påvirke hans indre ur, så han begynder at føle sig sulten og tørstig og selv begynder at fornemme behov, når du tilbyder ham mælk og væske. Hvis han afviser flasken, så giv ham lidt vand, så han stadig får lidt væske den vej igennem og forsøg så igen at følge planen resten af dagen.
Prøv med forskellige typer af erstatning, for at se om der er noget han bedre kan lide end andet. Prøv også at give ham mme af kop, evt. tudkop, for at se om han vil drikke det på denne måde - evt. koldt, for at se om det har nogen virkning - ligesom hvis du ville give ham sødmælk:)
Og du er bestemt ikke den eneste der har prøvet at have et barn, som ikke vil tage flasken og der er mange andre mødre derude som er eller har været ligeså frustreret som dig:)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske