Brev:
Væske, måltider og vægt
20. oktober 2014
Alder:
13 mdr.
Væske, måltider og vægt
Kære Helen,
Så har jeg lige brug for at vende situationen med lillebror igen.
Som du ved fra mine tidligere breve har vi kæmpet meget med forstoppelse, laktulose, movicol og for lille en vægtøgning. Det går meget bedre med forstoppelsen, ja det går faktisk så godt at vi nu ikke har brugt movicol i 1 måned og der afførringen kommer 2-3 gange dagligt og der er helt normalt konsistens.
Han er utrolig svær at få til at drikke væske. Han virker stort set aldrig tørstig. Indimellem føler vi os nødsaget til at tvinge lidt væske i ham fordi at vi bliver bekymrede. Han kan snildt gå en halv dag uden noget væske selvom vi tilbyder ham det et par gange i timen.
Han nægter at drikke hvad enten det er mælk eller vand. Skal vi stole på at han selv vil tage imod væske når han er tørstig? Vi har givet ham væske både af kop og tudekop.
Derudover har han været til 1 års kontrol hos sundhedsplejersken som sagde at han stagnerer i sin kurve fortsat. Hun har givet ham en ekstratid medio december til en ny vægt og hun sagde at hvis han stadig stagnerede i vægtkurven så skulle vi henvises til en diætist.
Det gjorde mig faktisk rigtig ked af det. Jeg føler lidt at det er et nederlag, som om at der vores skyld at han ikke tager nok på.
Vi følger din bog med madplan for hver måned han er nået til, med alle mellemmåltiderne. Indimellem spiser han rigtig godt, andre gange vil han slet ikke have noget.
Jeg stoppede med at amme for 1 uge siden eftersom at det forstyrrede nætterne. Han kunne ikke forstå hvorfor at han måtte ammes om aftenen og ikke midt om natten. Det har hjulpet på hans nattesøvn og nu sover han fra 20-6.15 uden at vågne.
Han virker til at trives godt, er oftest glad og lige begyndt at tage sine første skridt. Dog græder han også en del og oftest når vi skal spise. Han har svært ved at sidde stille på sin stol. Han græder tit og går i flitsbue når vi tilbyder ham mad og skubber vores hånd væk. Her må vi give ham alt muligt legetøj som han kan lege mad under måltiderne for at han åbner munden. Det er rigtigt hårdt synes vi og vi kan ikke helt forstå hvorfor han reagerer som han gør.
Alt dette med forstoppelse, stagnerende vækst og svære måltider oplevede vi aldrig med storebror og når vi sammenligner billeder kan vi også se en stor forskel. Storebror var meget mere buttet end lillebror er. Vi giver ham ekstra fedstof og stadig sødmælk. Han får tudekop med mælk inden han skal sove og godtnatgrød.
Vil du se på hans kurve?
Vi synes det er rigtigt hårdt og vi vil så gerne at han tog mere på og spiste maden med glæde, men vi kan jo ikke tvinge ham når han ikke vil.
Hvad er dit syn på dette og har du nogle gode råd?
Tak :-)
Kærlig hilsen
de frustrerede forældre