Svar: Madroderi - 22 mdr.
21. oktober 2014
Alder:
22 mdr.
Kære Mor D
Tak for dit brev :)
Der kan sagtens være en sammenhæng mellem din drengs lyst til at lege med maden og det faktum, at han nu er begyndt i institution. Det gør ham naturligt ekstra træt og han kan derfor ikke overskue måltidet, maden på tallerkenen og leger derfor i stedet for at spise.
Som jeg læser dit brev, så får han frokost i institutionen før du henter ham kl 12 og det går fint med at spise der - men derhjemme er det svært. Det er stadig vigtigt, at du giver ham mange små måltider dagen igennem og at du varierer hans indtag, så han får lidt fra alle fødevaregrupper og det lyder det faktisk som om at han gør. Det er helt okay at han nogle gange spiser mere af noget end af andet. Det er vigtigt, at du ser på hans indtag over flere dage og når du gør det, vil han ofte spise tilstrækkeligt varieret.
De dage, hvor han spiser frokost hjemme, kan du bruge rester fra aftensmaden. Nogle gange smager maden bedre dagen efter og nogle børn kan også godt lide kold mad - og en frikadelle kan serveres både kold og varm:)
Det er en god idé at give ham mad af en tallerken, som er inddelt i rum. Og det er vigtigt ikke at fylde for meget på tallerkenen af gangen. Lidt forskelligt i hvert rum, det giver ham mulighed for at tage det han gerne vil have og han går naturligt igang med at spise, når I sætter jer til bords - i stedet for at han starter med at lege med maden.
Selvom han nu godt kan spise med både ske og gaffel, så har han stadig brug for at kunne mærke maden med hænderne og i det hele taget fornemme form, konsistens osv. Det er her en rigtig god idé, at du forsøger at stimulere dette uden for middagsbordet. Det vil sige, at hvis han er rigtig glad for at putte maden op i vandglasset, hælde vand ud i tallerkenen eller lignende, så kan du stimulere dette ved at lade ham lege med vand, give ham små bøtter, en lille kande osv. som han kan lege med i haven, når han er i bad osv. Hvis han er glad for at lege med lyd - banker skeen eller tallerkenen i bordet, smider den på gulvet, for at høre et ordentligt brag osv. så kan du stimulere dette uden for middagsbordet ved at give ham en tromme, et hammerbræt eller lignende. Og hvis han er glad for at sidde med maden hånden, smatte den ud mellem fingrene osv. så vil det være en rigtig god idé at du lader ham være med til at bage boller og lader ham sidde med bolledejen i hånden, forme boller osv. Jo mere du kan stimulere hans lyst til at mærke, lytte og lege uden for middagsbordet, jo mindre behøver han at gøre det ved bordet.
Det er vigtigt, at du giver ham mad, når han viser at han er sulten og gerne vil spise. Pas på ikke at trække tiden og undgå for mange "nu må du lige vente lidt", for når I så kommer til spisetid, så føler han sig ikke længere sulten. Det er derfor en god idé, at du giver ham mad, når han viser behov for mad. Så er sandsynligheden for at han spiser maden naturligt større.
Du skal også holde fast i jeres rutiner om at maden indtages i stolen, så han ved, at når han skal spise, så foregår det der og ikke foran fjernsynet eller imens han leger eller laver andre ting - mad indtages ved middagsbordet. Det er rigtig godt, hvis han selv kan kravle op på sin stol og sætte sig parat, når det er spisetid. Når han nogle gange viser behov for mad eller drikke, så kan du således lytte til dette "vil du gerne have noget at spise? Sæt dig hen på stolen, så får du lidt frugt?" og så kravler han op og er parat til at spise den mad, som du så serverer.
Og hvis han leger for meget med maden, så må du også gerne sige nej - men prøv at holde fokus på det, som du gerne vil have ham til og ikke på det han gør forkert. Hvis du skælder for meget ud, så kan du forstærke hans lyst til at gøre det, som han ikke må, fordi han naturligt også er interesseret i at finde ud af, hvordan du reagerer på ham. Prøv derfor at sætte ord på det du vil "mmm dejlig mad, smager godt", "ind i munden skat, ind i munden", "må mor smage?", "vil du smage den her?" osv. så fokus er på at spise maden.
Og nogle gange kan du naturligvis også være nødt til at afslutte måltidet. Han er færdig med at spise, kan ikke spise mere og leger derfor med maden. Her er det fint at sige "tak for mad", tørre hans hænder og sætte ham ned og så kan han lege videre med sit legetøj:)
Jeg håber, du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske