Svar: Vælling og maveproblemer
15. januar 2005
Alder:
3 mdr.
Hej med dig
Det anbefales ikke at forsøge med vælling før fra 4 mdr´s alderen og jeg kan godt forstå din bekymring omkring din datters tarmsystem.
Det er helt i orden at du giver hende laktulose for at holde hendes mave igang. Rigtig mange børn, der hovedsageligt ernæres med erstatning, har ofte problemer med forstoppelse og vil ofte have dette så længe de får erstatning som eneste ernæring. I takt med at de begynder at få anden og mere 'rigtig' mad og deres tarmsystem modnes, vil der ofte også ske en ændring på deres afføringsmønster.
Når din datter bliver 4 mdr. kan du med fordel forsøge at give allomin 2 som netop anbefales til børn som skal spise forholdsvis store mængder for at blive mætte. Samtidig kan du i takt med at din datter viser interesse og behov for det, forsøge med lidt skemad og se om dette skulle have en positiv virkning. Lidt sveskemos på grød hjælper f.eks. mange børn.
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske