Svar: Øjet skeler! Autostol hvornår?
10. januar 2005
Alder:
8 mdr.
Kære Camilla
Det er normalt at små børn kan skele, når de f.eks. bliver trætte. Hos nogle børn er skelen dog så udtalt at barnet kan få det man kalder 'et dovent øje'.
I mange kommuner laver sundhedsplejersken Boel-prøve, hvor hun bl.a. ser efter om barnet skeler. Jeg ved ikke om sundhedsplejersken, hvor du bor laver denne prøve, men du kan evt. ringe til hende og høre om muligheden for dette og hvad reglerne i øvrigt er. Boel-prøve laves ofte når barnet er 8-9 mdr gammel.
Som du beskriver det, lyder det umiddebart som værende en 'træthedsskelen'. Der findes dog øjenlæger, som er uddannet skeleterapeuter, og hvis du er i tvivl om hvordan du skal forholde dig eller gerne vil være sikker på at du gør det 'helt rigtige', så er en skeleterapeut den bedste til at rådgive dig.
Med hensyn til autostol, så mener jeg bestemt at du skal vælge autostol ud fra din datter vægt og længde. Og det lyder bestemt som om at hun er ved at være klar til et nummer større stol. Tænk på at nogle børn jo i en alder af 5 mdr vejer 10 kg og de kan heller ikke være i en 'baby-stol'. Stolen skal passe til barnets størrelse:o)
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske