Svar: Frugtmos på grød eller ej?
15. januar 2005
Alder:
5 mdr.
Hej Cathrine
Når sundhedsstyrelsen anbefaler fuld amning til 6 mdr´s alderen, så hænger det sammen med at denne anbefaling følger Who´s retningslinier. Her er man nødt til at tage hensyn til at der i nogle lande ikke findes rent drikkevand, hvorfor det vil være uhensigtsmæssigt at give børn andet end brystmælk før de er 6 mdr gamle.
I Danmark har vi ikke problemer med rent drikkevand og sundhedsstyrelsen lægger her vægt på at man tager individuelle hensyn, dvs vurderer hvorvidt det enkelte barn har behov for andet end brystmælk i alderen 4-6 mdr.
At det så småt er begyndt med grød i en alder af 5½ mdr. er meget fint. Din datter er interesseret i det og spise det gerne, så jeg synes bestemt du skal fortsætte. Ved siden af ammer du hende så. Du kan også lave grøden på brystmælk, hvis du gerne vil, men det er ikke noget krav:o)
Frugtmos har hun umiddelbart ikke behov for og det er fint at give hende grød uden, netop for at hun lærer at spise noget som ikke er for sødt. Frugtmos kan gives som en topping på grød eller som lidt dessert efter et grøntsagsmåltid.
Nogle børn har glæde af at få frugtmos fordi det er med til at holde deres mave igang og forhindre forstoppelse, men har din datter ingen problemer med dette, behøver du ikke give frugtmos.
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske