Svar: Hvornår og hvordan lærer man en 2 årig at tage tøj på og rydde op?
16. januar 2005
Alder:
2 år, 4 mdr.
Kære Susanne K
Det er meget fint at du hjælper din søn med dagligt at rydde op på sit værelse, - det er måden på sigt at hjælpe ham til selv at kunne finde ud af dette. Du kan dog ikke forvente at han vil være i stand til at kunne ryde op selv, før han er betydeligt ældre.
Oprydning handler også om, hvorvidt tingene skal sorteres og sættes på hylder. Det er klart at jo mere man 'forlanger', jo ældre skal barnet være. Mit bud er at så længe barnet er i børnehavealderen, må man hjælpe det til at rydde op. Et barn på denne alder har ikke overblikket over sine legeting og vil have svært ved at gennemskue, hvor forskellige ting skal være og om noget skal kasseres. Et barn i skolealderen vil ofte også have behov for hjælp til at sortere.
Det kan være en fordel at man opbevarer ting i bestemte kasser, således at alt legetøj hører til i store kasser. For et barn på 2-3 år vil det være nok at have en kasse/kiste, hvor alt legetøj kommes i, når man er færdig med at lege med det. Det kan barnet godt hjælpe med til på opfordring og det kræver ikke nogen overvejelser om sortering at komme alt i en kiste.
Jo ældre barnet bliver kan man begynde at sortere tingene mere. F.eks. have en fast plads/kasse til puslespil, biler, dukker, køkkenting osv. Altså store ting, som let lader sig sortere og hvor man evt. kommer et billede på kassen, så barnet kan se, hvad der skal ligge hvor.
Og så er der alle de små ting, alle de der dimsedutter, som hører til legetøj idag. De kan også have plads i en lille kasse eller skuffe, men kun større børn vil kunne finde ud af at sortere dette.
Det er altid en god idé at hjælpe ens barn med at rydde op, så det lærer princippet i dette, på samme måde som det også er en god idé at legekammerater lige skal hjælpe til med at rydde op før de går hjem. Men det er altså begrænset, hvor meget man kan forlange at børnene skal kunne selv, før de er forholdsvis gamle.
Generelt er det dog mit indtryk at mange børn synes det er en fordel, når det er ryddet op. Selv om det for voksne ofte kan virke som et irritationsmoment at kasserne dagligt spredes ud over gulvet, så hjælper oprydningen på børnenes leg. Forstået på den måde at det der ligger i kasser, er sjovt at tage frem og lege med, men det der i dagevis ligger spredt ud over hele gulvet, kan barnet ikke overskue og mister interessen for. Oprydning er derfor efter min mening med til at appellere til børnenes leg.
Med hensyn til selv at tage tøj på, så er dette en proces, som sker gradvist. Ofte starter barnet med selv at tage tøjet af (det er nemmere) og derefter selv vise interesse for at ville prøve selv.
Tøj uden alt for mange knapper er en fordel. Det er nemmere at trække en bluse over hovedet end at knappe en skjorte. De fleste børn vil omkring 3 års alderen komme ind i en 'jeg vil selv' fase, hvor netop påklædning udgør en stor del. Det kræver stor tålmodighed, da det jo et eller andet sted er vigtigt at lade barnet selv prøve, samtidig med at det jo alt andet lige tager lang tid.
Man skal lade barnet prøve når de gerne vil og ikke presse det til noget, men man kan godt vise barnet hvordan og hjælpe det til rette. I øjeblikket, hvor det er flyverdragtens tid, så kan I f.eks. lægge flyverdragten på gulvet og du kan bede din søn sætte sig på den og 'selv' komme fødderne ned i buksebenene og ærmerne op om armene.
Generelt er det en god idé med tøj at lægge det på gulvet, så det ligger som barnet skal have det på og så lade barnet forsøge at trække tøjet på selv. Naturligvis med hjælp i starten og masser af støtte og opbakning. Ofte vil tøjet vende forkert, skoene vender bagvendt osv. og det er vigtigt at guide barnet og ikke irettesætte.
Du er sandsynligvis allerede begyndt at bede din dreng hjælpe til, når du klæder ham på, f.eks. hvor er din arm henne, kan du stikke armen ind i ærmet her osv. Dt er altsammen en del af den proces at han på et tidspunkt skal kunne selv.
Prøv at vurdere hvorlangt han er henne i sin udvikling og i sin lyst til selv at prøve ting, og fortsat held og lykke med ham.
Mit bud er at så længe barnet er i børnehavealderen
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske