Svar: Afhængig af sutten - 5 mdr.
16. januar 2005
Alder:
5 mdr.
Kære Susanne K
Man taler om 'den vanebetingede afbrudte søn', hvor netop sutten ofte kommer ind i billedet. Det handler om at barnet får den vane at hver gang sutten tabes, så kommer mor/far og putter den i munden igen, med det resultat at hverken forældre eller barn på sigt får en sammenhængede nattesøvn.
Nogle børn bruger slet ikke sut og andre børn er meget glade for deres sut, som giver dem en form for tryghed og som kan være en del af deres putteritual. Når man er forældre så er det jo altid sådan at man foretager en masse valg. Når man vælger at give sit barn en sut, så er der jo ofte en grund til dette valg og når man vælger at tage sutten fra barnet så skal man igen overveje grunden til dette valg.
Der er ikke noget i vejen for at I giver jeres dreng en sut, I skal bare overveje, hvornår I giver den og om I kunne gøre noget andet i stedet. Behøver han f.eks. at få den tre gange om natten eller kunne han i stedet nøjes med at få den når han skal sove, og så hjælpes til at skifte stilling, når han vågner i løbet af natten. På et tidspunkt vil han jo kunne vende sig selv om natten.
Der er i princippet ikke den store forskel på nat og dag på den måde at sutten i princippet bør bruges, når barnet har behov for hjælp til at finde ro eller blive trøstet. Der er dog en grund til at det hedder en 'narresut' og i princippet kan man jo hjælpe sit barn til ro eller trøst på mange andre måder end ved at bruge sut. I har allerede taget valget om at bruge en sut, hvorvidt I skal fortsætte med denne eller helt lade være med at bruge den, er jo et spørgsmål om principper. En sut er god at bruge, hvis den bruges fornuftigt og med omtanke, en sut kan godt undværes.
På sigt er problemerne med sut, at det kan have betydning for barnets taleudvikling og tandstilling, hvis sutten er i barnets mund stort set hele tiden. Her kan man sige at der er forskel på nat og dag på den måde at sutten bruges, når barnet skal sove og ikke ellers. En sut kan dog være at foretrække frem for at barnet sutter på tommelfinger, da dette også er uhensigtsmæssigt i forhold til tandstilling og da man jo ikke kan tage tommelfingeren fra barnet.
Mange børn bruger sut frem til 4 års alderen og har den som en del af deres trygheds-/puttebehov og trives fint med dette. Brugen af sut og afvænning af dette afhænger af, hvad barnets behov for sut er. Hvorvidt du skal afvende din søn fra sut i en alder af 5 mdr, afhænger således af, hvorfor han i det hele taget får sutten, hvordan og hvornår han får den, om han får sit suttebehov dækket tilstrækkeligt uden, om han har glæde af den og trøstes bedst ved denne eller om andet er ligeså godt eller bedre.
Det er som sagt et spørgsmål om at vælge for sit barn og hele tiden overveje de valg man gør sig:o)
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske