Svar: Aftrapning af amning
16. januar 2005
Alder:
6 mdr.
Kære Susanne K
Det bedste du kan gøre er at aftrappe amningen langsomt og da din dreng ikke er ældre, vil det være naturligt at du overgår til flaske i stedet, så du på den måde ved mere præcist, hvad han spiser og så han samtidig også får sit suttebehov dækket. Spørgsmålet er jo om han i en alder af knap 6 mdr. vil kunne tage hele sit behov af en kop, hvilket jeg tvivler på.
Jo mindre du ammer, jo mindre mælk kommer der. Det bedste du kan gøre er derfor at prøve at springe nogle amninger over og i stedet for at amme, så tilbyde flasken. Du skriver ikke hvor mange gange du ammer i løbet af dagen, men prøv at fornem mælken i brystet og hvis du oplever at brystet er meget spændt, så må du lægge ham til eller malke ud. Hvis brystet ikke spænder, så springer du en amning over.
Det er et gammelt husmoderråd at 'spænde brystet op'. Det vil sige at tage et lidt stramt klæde på brystet eller gå med en lidt stram Bh, det skulle være med til at nedsætte mælkemængden.
Derudover så er det et spørgsmål om udbud og efterspørgsel. JO mindre efterspørgsel, jo mindre mælk, dog hele tiden holde øje med brystet og malke ud, hvis du føler det nødvendigt, således at der ikke står noget mælk 'og sopper', som ikke kommer ud, hvilket godt kan give en ny brystbetændelse og det skulle du jo nødigt igennem igen.
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske