Svar: Vil ikke ha' rigtig mad
16. januar 2005
Alder:
10 mdr.
Kære Merete
Hvor meget mælk drikker din datter på flasken? Jeg spørger fordi der godt kunne være en sammenhæng imellem hendes lyst til rigtig mad samt hendes mælkeindtag.
Du skal skrue hendes indtag af mælk og mælkeprodukter ned til ca 500ml dagligt, dvs. alt incl. altså både mælk på flaske, kop, en portion yoghurt, lidt ost, mælk i grøden osv.
Du kan give din datter mælk af flaske, når hun f.eks. skal sove, men hun bør ikke få saft, juice mv. i flaske. Det skal hun drikke af en rigtig kop eller et lille glas (snapseglas). Du skal i det hele taget være meget varsom med at give saft og juice, som hæver hendes blodsukker unødigt og dermed giver en falsk mæthedsfølelse.
Du kan give din datter købegrød om morgenen f.eks., men i løbet af dagen bør du servere den samme mad for hende som du selv spiser. Hvis du gør dette og samtidig er meget opmærksom på hendes indtag af mælk og sukker, så burde hun få appetit og dermed lyst til den mere rigtige mad.
Det vil være noget svineri, så længe hun ikke er ældre end hun er, men øvelse gør mester og hvis hun er sulten nok, så burde der jo også komme lidt mere indenbords:o)
Med hensyn til at overgå til en enkelt lur i løbet af dagen, så er de fleste børn over et år, før de er parate til dette. Men børn er jo forskellige.
Held og lykke med hende fortsat.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske