Svar: Erstat natamning med vand?
24. november 2014
Alder:
4 mdr.
Kære Anne
Tak for di brev :)
Som udgangspunkt skal din datter have mælk og ikke vand. Der er ingen næring i vand, og brystmælken er så fint indrettet, at der først i brystet vil være vandholdig mælk og dermed tørstslukkende mælk. Det betyder, at hun netop kan die kortvarigt og få lidt at drikke og dermed selv regulere sit behov - og det er vigtigt, at hun får lov til denne selvregulering.
Du fortæller også, at din datter er begyndt med lidt skemad og at det går godt - det er rigtig fint. Det er dog meget vigtigt, at hendes indtag af skemad ikke fylder så meget, at det tager pladsen op for mælken. Hvis hun ikke drikker nok hele dagen igennem, så vil hun naturligt skulle søge brystet ekstra om natten, og det kan derfor være problematisk at tilbyde hende vand i stedet for bryst.
Derfor er det i første omgang vigtigt, at du forsøger at øge hendes indtag af mælk om dagen, så hun ikke behøver spise så hyppigt om natten. Rigtig mange børn vil have behov for hyppigere amning eller hjælp til at spise i længere tid netop i 4 måneders alderen. Din datter er så opmærksom på verden og på hvad der sker omkring hende, at hun let lader sig forstyrre, når hun spiser hos dig. Hun dier, slipper brystet, smiler til dig, tager fat og dier igen, slipper, pludrer, tager fat og slipper - kikker efter far, som kommer ind i rummet. Og hun kan derfor godt få lidt tendens til at slatspise lidt i løbet af dagen og igen derfor have behov for at søge brystet ekstra om natten.
Du skal være sikker på, at din datter får mælk nok og hendes behov dækkes rigtig godt. Hvis det er tilfældet og du ikke med beroligende hænder osv. kan hjælpe hende videre i søvnen, så kan du godt forsøge med lidt kogt vand. Prøv i første omgang med kogt vand uden sukker - og hvis det ikke virker, så må du godt prøve med lidt sukkervand (en lille tsk sukker i 100 ml vand).
Prøv om du kan nøjes med at give hende 2-5 ml af gangen evt. sammen med en sut, og se om det kan hjælpe hende videre i søvnen og give lidt ro. Det er svært at sætte en max grænse på, men et bud kan være max 25 ml, netop for at sikre, at vandet ikke tager pladsen op for den mælk, som hun jo skal have for at få næring nok:)
En anden mulighed kunne være at lade far sove med hende om natten, så hun er lidt på afstand af dig og dermed på afstand af mælken og duften af mælk… Hvis du og lillepigen sover sammen vil hun naturligt dufte din mælk og derfor søge brystet ekstra. Nogle gange vil det også være tilstrækkeligt at hun ligger i sin seng ved siden af din seng og ikke ligger hos dig i dobbeltsengen...
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke med hende:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske