Svar: Vand - 5 mdr.
24. november 2014
Alder:
5 mdr.
Kære Christina
Tak for dit brev og dejligt at høre, at du har købt flere af mine bøger og er glad for dem, tak:)
Da du bor i udlandet, så er det en god idé at købe vand på flaske. Det lyder som om at det er anbefalet, hvor du bor, og når der står "egnet til babyføde" på flaskerne, så må du gå ud fra at det er i orden:) Du bør her følge de lokale anbefalinger.
Det er rigtig fint, at du tilbyder din dreng vand af kop sammen med skemaden. På den måde lærer han at drikke vand og vænner sig naturligt til at få anden væske en mælk og samtidig er vand den bedste tørstslukker. Lige nu er han så lille, at han naturligvis ikke skal drikke sig mæt i vand, men skal have mælk og derudover lidt skemad, men vand sammen med skemaden 2 gange dagligt vil være helt okay. Og han må gerne drikke et par snapseglas. Det hjælper også med til at skylle maden ned og gør det lidt lettere at spise skemaden. Der er ikke nogen officielle anbefalinger omkring mængde, men jeg vil sige, at han godt kan få 50 ml uden at det er noget problem, sandsynligvis også lidt mere:)
Skemaden og vand af kop vil ofte ligge 1-1.5 time før han igen tilbydes mælk og på den måde vil der ofte være plads i maven til begge dele:)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske