Brev:
Opstart på skemad for 6 måneders baby
30. november 2014
Alder:
6 mdr.
Opstart på skemad for 6 måneders baby
Kære Helen.
Det er simpelthen så lang tid siden, at jeg sidst har skrevet… Lillesøster er kommet til verden nu og er allerede blevet et halvt år!
Hun er tyk og glad; vejede ved fødslen 4,5 kg, og ved 5 måneders undersøgelsen hos lægen var hun 9,4 kg og var 71 cm lang :o) Jeg har fuldammet hende, til hun var 6 måneder, og hun har aldrig fået en flaske. De sidste par uger er vi så gået i gang med skemaden, og det er i den forbindelse, der er opstået en række tvivlsspørgsmål. Jeg synes, at det meste information, man kan finde på området, stadig primært omhandler opstart af mad omkring 4 måneders alderen og den proces, der følger derefter, frem for noget mere specifikt for 6 måneders babyer…
1. Alle steder står der fx, at babyer fra de er 6 måneder må få komælk, kød/fisk og mere grove, glutenholdige madvarer såsom havregrød, øllebrød m.m. Men gælder det også for min datter, at hun dermed må få det nærmest fra dag 1? Helt overordnet er jeg i tvivl om, om disse anbefalinger handler om, at barnet har fået et par måneder til at vænne sig til skemaden, inden man introducerer disse ting, eller om det er, fordi deres fordøjelsessystem i 6 måneders alderen er klar til dette, uanset hvornår skemad ellers er introduceret?
2. Så er jeg også lidt i tvivl om, hvor hurtigt jeg kan/må gå frem med hende? Fordelen ved at have ventet så længe er, at hun også var rigtig klar, da vi startede… Vi startede en uges tid med at lade hende sidde med en gulerod, en agurk eller lidt frugt i et frugtnet og vænne sig til de nye smagsoplevelser, uden at hendes tarme som sådan skulle vænne sig til andet end mælken… Hun ELSKEDE det og gør det stadig her ca. 3 uger senere – Kan næsten helt dirre ved synet af fx en agurk og kan bryde helt sammen, hvis den falder fx på gulvet, og hun tror, at den er blevet taget fra hende :o) Efter en uges tid begyndte vi så på grød med lidt frugtmos.. Jeg tillod mig faktisk fra start at give hende det to gange om dagen (formiddag og eftermiddag), da jeg tænkte, at der ville gå for lang tid, hvis vi kun havde ét tidspunkt på dagen at øve det… Man kan jo også læse flere steder det her med, at der fra 6 måneders alderen ikke er næring nok i mælken alene.
Til gengæld startede vi kun ud med 4-5 skefulde pr. gang. Nu 3 uger senere spiser hun ca. ½ dl formiddag og en ½ dl (nogle gange ¾ dl om eftermiddagen). Stadig kun varianter af grød med forskellig toppping (hirse, quinoa og ris), men vi påtænker snart at introducere kartoffel/grønsagsmos… Hun slubrer stadig meget grøden i sig af skeen, men kan virkelig se fremskridt bare på de her uger i hendes teknik, og det hele går meget fredeligt, synes jeg. Hun siger ikke decideret fra, men på et tidspunkt begynder hun at interessere sig lidt mere for andre ting, når hun sidder i stolen; åbner munden lidt mindre, slubrer lidt mindre mundfulde i sig, drejer hovedet lidt væk, og så plejer jeg at tænke, at hun nok er ved at være mæt og stopper der omkring… Lyder denne proces ok for dig? Og hvad er så næste skridt i forhold til flere måltider og i så fald hvad og hvornår?
3. Flere steder står der også, at et skemåltid i starten ikke må erstatte en amning… Hvornår må det begynde at gøre det? Jeg tilbyder hende ret hyppigt bryst (se andet brev om hendes rytme), men nogle gange kommer det nok allerede til at erstatte en amning, da hun kun er vågen 2-max 3 timer af gangen og ikke altid har plads til to amninger + skemad i det tidsrum…
4. De første par uger fik hun ret hård mave af skemaden… Ikke deciderede knolde men afføringen var fast som modellervoks, og hun blev lidt ked, når hun skulle af med den. Hun havde afføring hver 2.-3. dag. Ellers har vi længe på brystmælken kun været vant til, at hun har haft afføring ca. 1 gang om ugen. Så begyndte jeg at give hende sveskemos i forbindelse med det ene måltid, og det har vist sat godt gang i maven, så hun de sidste par dage har haft blød afføring dagligt… Må hun få sveskemos hver dag? Og i så fald hvor meget? Jeg har givet hende 3-4 gode teskeer i grøden… Og hvad er den gode afføring i denne alder – at den er helt blød og smattet eller fast som pølser men uden at være hård?
5. Mange steder står der desuden, at børn fra 6 måneders alderen kan begynde at sove igennem. Dvs. et stræk på 5-6 timer… Det gør min datter ikke (hun havde en måneds tid omkring 4 måneders alderen, hvor hun gjorde). Ellers har hun tidligere ret konsekvent fået mad hver 3.-4. time om natten, og sådan er det også typisk nu… Kan vi begynde at øve hende i at springe et måltid over om natten, eller handler denne 6 måneders retningslinje igen om, at man antager, barnet er startet op på skemad noget før og dermed spiser større mængder i denne alder, så de er mere fyldt op til natten, end min datter nok er? Jeg synes, hun er sulten, når hun lægges til om natten…
Mange hilsener,
M.