Svar: Opstart på skemad for 6 måneders baby
30. november 2014
Alder:
6 mdr.
Kære M
Tak for dit brev og hvor dejligt at høre fra dig igen - velkommen tilbage! Og stort tillykke med at I har fået en skøn og dejlig lillesøster:)
Det er rigtig fint, at du er startet med skemad nu og at du har kunne amme så længe. Når du begynder med skemad ved 6 måneders alderen vil overgangsperioden naturligt være kortere end hvis du starter i 4 måneders alderen. Trinene i hvornår du giver hvad og hvordan er dog ens - men du kan gå hurtigere frem, fordi hun har den alder hun har.
Jeg vil svare på dine spørgsmål i den rækkefølge de stilles:
Ad 1: Jeres datter må gerne få havregrød og øllebrød nu, hvor hun er 6 måneder. Havregrød laves jo af flager og har derfor en grovere konsistens, men hvis hun er vant til at få f.eks. hirsegrød eller quinoagrød, der laves af små flager vil hun være vant til en "fnugget" konsistens og næste skridt er så havregrøden.
Introduktionen af gluten skal stadig ske gradvist, men glutenindholdet i havre og rug er lavt og kan derfor introduceres i 6 måneders alderen, ligesom jeg også anbefaler ristede rugbrødsbjælker i hånden i denne alder. Så kan hun øve sig mundmotorisk og samtidig vænne sig til smagen af rugbrød:)
Når hu har fået grøntsagsmos om aftenen i en periode og er glad for dette, så vil det være naturligt, at du begynder at tilsætte kød eller fisk i mosen. m det lige er når hun er præcis 6 måneder eller når hun er 6 måneder og 2-3 uger betyder ikke noget - du kan give det, når hun virker parat:)
Ad 2: Du kan gå ret hurtigt frem. Da hun er oppe på 2 måltider og trives med dette, vil det være rigtig fint, at du nu øger hende til 3 måltider dagligt. Det er bedre at hun spiser lidt og tit end få og store portioner, så der stadig er plads til mælk i maven. Hun kan altså nu godt begynde at få morgengrød, frokost og aftensmad. Den første uges tid kan du tilbyde frugtmos som topping på grøden om morgenen, men stille og roligt vil det være rigtig fint at tilbydes lidt frugt som mellemmåltid - nu hvor hun er 6 måneder, skal hun jo have dagligt jerntilskud og det kan meget passende gives sammen med frugtmosen, der fremmer optagelsen af jern. Og samtidig lærer hun så at spise grød, som ikke er sødet med frugt.
En dagsplan som I kan stile hen imod i løbet af de næste 2-3 uger ser derfor således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre
Morgen 7.30: Tilbydes lidt havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frisk frugt i hånden at gumle på selv, frugtmos (jerntilskud), vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30: Tilbydes ristede rugbrødsbjælker i hånden, agurk eller lignende at gumle på selv, og du følger efter med lidt grøntsagsmos og der begyndes stille og roligt med kød eller fisk i mosen, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: Tilbydes lidt frisk frugt i hånden og lidt frugtmos, vand af kop og ammes ofte også stadig om eftermiddagen.
Powernapper evt. eller også springes den nu over
Aften 18: Tilbydes igen lidt rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden og du følger efter med lidt grøntsagsmos og også her begyndes stille og roligt med kød eller fisk i mosen. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca kl 20 - tidspunktet kan variere lidt efter hvorvidt hun har sovet 2 eller 3 lure i løbet af dagen.
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt, det der også kaldes et drømmemåltid.
Midt nat 03: Denne amning trappes stille og roligt ud i takt med at indtaget af skemad om dagen øges og det vanlige antal amninger om dagen bibeholdes.
Ad 3: Som du kan se af denne dagsplan, så er rytmen lavet sådan, at din datter tilbydes skemad, når hun vågner, sammen med vand af kop og tilbydes brystet fast før hun igen puttes. Det at få mælk er en vigtig del af putteritualet. Det er vigtigt at mængden af skemad holdes på et niveau ,som stadig levner plads til mælken og som så netop gør, at hun begynder at kunne undvære brystet midt nat.
I 7 måneders alderen trappes amningerne så yderligere ned. Det vil i denne alder være passende at amme tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften. Det er således amningerne formiddag og eftermiddag der forsvinder og i stedet erstattes her med et lidt større mellemmåltid.
Ad 4: I takt med at hun får mere fast føde, vil hendes afføring også blive fastere. Hun bør dog ikke få hård knoldet afføring - den må ikke være svær for hende at komme af med og den må ikke være så hård, at det gør ondt. Afføring skal være blød, men formet - og ja, nogle gange kan hun også have en grødet afføring, fordi hendes mave skal vænne sig til alt den nye mad.
Hun må godt få sveskemos dagligt, men prøv om du kan variere mellem forskellige typer af bær og frugtmos så hun netop får en variation og dermed også forskellige vitaminer osv. Hvis du giver hende frugtmos på en portion grød, så vil jeg sige en stor spiseskefuld frugtmos på ca. ¾-1 dl grød. Hivs du giver hende ren frugtmos, så vil det være fint med et par skefulde til ½ dl. af gangen.
Ad 6: Det er en forudsætning for at kunne sove igennem om natten, at hun får både skemad og mælk nok hele dagen igennem - så det kommer i takt med at antallet af måltider sættes op :)
Jeg vil anbefale dig meget at købe min bog "Helens bog om børn og mad". I den finder du dagsplaner, opskrifter og kan slå forskellige fødevarer op, hvis du er i tvivl om, hvad hun må få og hvornår. Du kan læse om baggrunden for de råd jeg har skrevet til dig idag og guides igennem det hele måned for måned:)
Fortsat god appetit! Og glæder mig til at følge jer igen:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske