Svar: Spinatshot dagligt?
2. december 2014
Alder:
13 mdr.
Kære Nanna
Tak for dit brev :) Det lyder lækkert med frisklavet energi-juice!
Fra natures side indeholder alle grøntsager nitrat. Men enkelte grøntsager indeholder meget nitrat, og dem skal man være særligt opmærksom på:
Spinat, selleri, rødbede, fennikel, salat (især ruccola), rabarber.
Indtag af store mængder nitrat er ikke godt for kroppen. Det kan hos små børn i værste tilfælde give opkastninger og blåfarvning af huden. Det skyldes, at nitrat kan omdannes til nitrit, som reagerer med blodets hæmoglobin. Når dette sker, så mister blodet sin evne til at binde ilt, og der kommer derfor ikke ilt nok rundt i kroppen.
Grøntsager er sunde og vigtige for os at få. Derfor anbefales det, at man ikke reducerer indtaget af nitrat ved at spise færre grøntsager, men derimod ved at spise mange forskellige grønsager. Altså så I ikke kun spiser de meget nitratrige grøntsager.
Det acceptable daglige indtag (ADI) for nitrat er fastsat til 3,7 mg pr. kg legemsvægt pr. dag. ADI er et tal for, hvad der er sundhedsmæssigt acceptabelt at indtage hver dag gennem hele livet. Der er ikke nogen risiko, hvis man en enkelt dag eller to får for meget nitrat, men det har betydning, hvis man over en længere periode spiser mad med højt nitrat indhold.
I forhold til børn, så anbefales det derfor blandt andet, at i alderen 6-12 måneder bør nitratrige grøntsager kun udgøre en tiendedel af mosen eller retten. Hvis nitratrige grønsager som f.eks. rødbeder eller spinat indgår i større mængde, bør retten kun serveres for barnet med ca. 14 dages mellemrum.
Ud fra ovenstående, så tænker jeg, at I skal være påpasselige med jeres spinatshot. Det lyder som om at indholdet af både spinat og selleri udgør en ret stor del af netop dette shot, og jeres datter er kun godt et år. Hun må gerne få et spinatshot en gang hver 14 dag, men bør nok ikke få det dagligt… I stedet kan I måske lave en blanding af andre grøntsager, så hun stadig får vitaminerne, mineralerne osv. men får mere variation.
Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)
Og også en rigtig god jul til jeres lille familie!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske