Svar: Fedtstof i maden?
16. januar 2005
Alder:
10 mdr.
Kære Lene
Sundhedsstyrelsen anbefaler at man tilfører ekstra fedtstof i maden til barnet er 1 år. Med den alder din datter har, og da hun nu spiser godt og varieret, synes jeg I skal skelne imellem de forskellige madtyper.
Det vil sige at hvis I laver en portion havregrød til hende om morgen, så tilsætter i fedtstof i den, får hun flødesovs til kartoflerne om aftenen, så får hun fedt på den måde og behøver ikke ekstra fedtstof her.
Fedtmængden handler om at sikre barnet energi nok, både så hjernecellerne udvikles tilstrækkeligt og så barnet vokser som det skal. Alternativt skulle barnet spise meget mere mad for at blive sikret energi/fedt nok.
Du skriver at din datter får en skefuld tran hver dag. Er det levertran du giver hende? Sundhedsstyrelsen anbefaler ikke levertranprodukter som vitamintilskud til spædbørn på grund af det høje indhold af A vitamin og fordi levertran som kun indeholder n-3 fedtsyrer og ikke n-6 fedtsyrer, kan tænkes at have en uhensigtsmæssig effekt på barnets fedtsyrestofskifte.
Levertran indeholder også D-vitamin, men dette anbefaler man jo at barnet får som dråber dagligt frem mod et års alderen.
Så i stedet for at give hende tran, så ville jeg nu prioriterer fedtstof i maden.
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske