Brev:
Baby 11 måneder vil ikke spise
4. december 2014
Alder:
11 mdr.
Baby 11 måneder vil ikke spise
Kære Helen.
Jeg har før haft skrevet til dig ang min datter, men nu har jeg brug for din hjælp igen.
Min datter er som sagt blevet 11 måneder, og har absolut ingen interesse i mad. Hun har været længe om overhovedet at komme i gang med mad, og det er stadig ikke ordentligt i gang.
Når vi serverer mad for hende som f.eks rugbrødshapsere, sidder hun bare og leger med det. Hun smager en lille smule på det, men tager ikke nogle bidder. Hun vil ikke have mad som skal tygges, og jeg frygter om hun nogensinde lærer det. Hun elsker øllebrød og hvis det stod til hende, var det, det eneste hendes kost bestod af. Hvis jeg tilbyder hende noget mos, vender hun hovedet væk, hyler eller skriger, og nægter at smage på det. Undtagen hvis det er øllebrød. De har også store problemer i vuggestuen med at få hende til at spise.
Lige nu lever hun mest af øllebrød og mme. Hun får en flaske mme om morgenen og om aftenen, og nogle gange i løbet af dagen, hvis hun intet andet har fået.
Så mit spørgsmål er, hvordan jeg skal gribe situationen an, for jeg er ærlig talt en smule bekymret for om hun nogensinde lærer at spise.
Hvad kan jeg gøre for at styrke hendes tygge teknik?
PS, det virker bare som om mad slet ikke har hendes interesse, og hun har aldrig været noget stort spisende barn, heller ikke da hun blev ammet.