Svar: Baby 11 måneder vil ikke spise
4. december 2014
Alder:
11 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Du fortæller at din datter kun er glad for øllebrød og modermælkserstatning - hun afviser mad i stykker og afviser også mos, og så vidt jeg kan forstå, også andre typer af grød… Det lyder derfor som om, at hun spiser meget ensidigt.
Der kan være rigtig mange grunde til, at det er sådan, og hendes spiseproblem kan også bestå af forskellige ting - måske har hun svært ved at tygge maden, måske har hun svært ved at lægge maden rigtigt i munden, så hun enten får den for langt tilbage i munden og derfor tendens til at kaste op eller måske ligger maden for langt fremme i munden og maden bliver derfor svær at tygge. Det kan også være, at hun har svært ved at fornemme mæthed og sult, ligesom nogle børn reagerer på konsistens og fornemmelsen af maden i munden…
Du fortæller, at det mere eller mindre har stået på altid. Det var også et problem med spisningen, da hun var helt lille og kun blev ammet - og det er stadig et problem. Jeg kan godt forstå, at du er frustreret, for der er jo ikke noget du hellere vil end at give din datter mad - og jeg synes det er vigtigt at finde ud af, hvorfor din datter ikke spiser, eller hvorfor hun har så svært ved det, så hun lærer at spise, og så du kan få nogle råd til, hvordan du kan hjælpe hende videre.
Har du talt med jeres læge omkring hendes spiseproblemer? Det kan være en rigtig god idé at drøfte det med lægen, som kan henvise jer videre. Mange børn må henvises til børneafdelingen på grund af spiseproblemer. Jeg har selv på et tidspunkt arbejdet på spædbarnspsykiatrisk afdeling, hvor vi blandt andet hjalp børn med spiseproblemer. Der findes sådanne afdelinger både i Århus og i København.
På en spædbarnspsykiatrisk afdeling er ansat psykiatere, psykologer, sygeplejersker (evt. sundhedsplejersker) som arbejder med familier og børn, som har det svært af den ene eller anden grund. Man vil her kunne lave en psykologisk vurdering af din datter - det vil sige en vurdering af hvad type mad hun f.eks. skal tilbydes (altså grovhed og konsistens) og hvordan hun skal tilbydes det, for at få en optimal spisesituation. Man vil kunne vurdere, hvordan hun aldersmæssigt er i forhold til spisning og hvilken type mad, hun så skal tilbydes.
Man vil også gå ind og se på jer forældre, for at vurdere om der er noget I kunne gøre anderledes. Nogle gange gør man tingene på en uhensigtsmæssig måde uden at vide det, og det kan derfor være rart at få øjne på udefra, som kan guide og fortælle en, hvad man kan prøve i stedet - hele tiden ud fra hvor barnet er henne i sin udvikling. Det er jeres læge, som skal henvise jer videre.
Du kan også overveje at tale med en børneergoterapeut, som kan undersøge din datter, og hjælpe dig med mundmotoriske øvelser og en plan for, hvordan I kommer videre. Prøv også at se hjemmesiden lebahn.dk.
Jeg håber, dette vil hjælpe dig videre, og du må meget gerne skrive tilbage og fortælle, hvordan det videre går jer:)
Rigtig meget held og lykke! Og rigtig god jul til jeres lille familie:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske