Svar: 30 minutters søvncyklus 2
5. december 2014
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og jeg vil gerne prøve at uddybe :)
Din dreng er en fysisk stor dreng, som vejer mere end 9 kg. Jeg tænker derfor, at han har rigtig meget brug for mælk og at det er vigtigt, at mælk indgår som en fast del af hans putteritual. Og nogle gange vil man faktisk godt kunne hjælpe ham til at sove en lidt længere lur, hvis du ammer ham af to omgange.
Det betyder at du f.eks. kan prøve at lægge dig med ham og amme ham i dobbeltsengen og lade ham falde i søvn der - og så blive liggende hos ham - og når han så vågner efter 30 minutter, så giver du ham brystet igen, hvor han så spiser godt og spiser færdig, hvorefter han så vil kunne sove en længere og mere sammenhængende lur.
Du kan også prøve at gøre det, at du ammer ham rigtig godt fra det ene bryst, herefter skifter ham, så han vågner lidt op til dåd igen, og så ammer du ham fra modsatte bryst, så han bliver fyldt ekstra godt op, og derefter putter du ham så til en forhåbentlig længere lur. Ved at skifte ham imellem amningerne, kan man nogle gange undgå, at han får den ekstra opvågning efter 30 minutter.
Det vil være en rigtig god idé at arbejde på at han sover mindst én længere lur dagligt. Så en af hans tre lure varer mindst 1.5 time - gerne mere. Det kan du gøre ved at lægge dig med ham, men også nogle gange ved at trille ham en tur i barnevognen. For at vænne ham til at sove i sin vogn, kan du putte ham i en sovepose, en voksipose eller lignende og du kan med fordel skifte ham, putte ham i soveposen indenfor, amme ham imens han ligger i soveposen og først derefter putte ham i barnevognen og trille ham en tur.
Du må også gerne lade ham halvt ligge/halvt sidde op i barnevognen, så han kan kikke lidt ud. Han er fysisk stor og sandsynligvis en stærk dreng - for lille til at sidde endnu, men med lidt støtte i ryggen må han gerne halvt ligge/sidde i sin vogn. Og måske vil han nyde at ligge og kikke lidt ud på denne måde og kan så lærer at nyde at være i sin vogn igen:)
Med aktive perioder mener jeg, at du skal udnytte hans vågne perioder. Det vil være rigtig godt at lave motoriske øvelser med ham, hvor du hjælper ham med at trille omkring, bruge sin krop osv.
Bevægelege kan være:
- At gribe omkring hans hænder og håndled og lade ham selv trække sig op fra rygleje - det er god styrke til armene
- At støtte om hans lægge og bøjede knæ og hofte og dreje underkroppen fra side til side
- At hjælpe ham med at dreje om på siden, både fra mave til ryg og fra ryg til mave - evt. ved at vise ham noget interessant legetøj, som han følger. Gør han det selv, så er det fint, så læg ham tilbage og lad ham gøre det igen og igen
- At hjælpe ham med at få fat i egne tæer, når han ligger på ryggen og derfra trille videre om på siden og maven. Giv ham evt. ranglesokker på, så fødderne bliver interessante
- Cykelbevægelser, hvor han selv er med til at cykle med sine ben imens du støtter om underbenene
Det er også rigtig godt at begynde at synge og bruge fakter for din dreng. Det er tiden at finde de gamle børnesange frem som 'Hjulene på bussen', 'Lille Peter Edderkop' osv. hvor du bruger dine hænder og også gerne bruger hans krop imens du synger. Jeg vil tro, at du har lignende børnesange, som vi synger i DK:)
Han har en alder, hvor legetøj meget hurtigt kan blive kedeligt og uinteressant. Derfor kan det være en rigtig god idé at skifte legetøjet ud en gang imellem, så det ikke er det samme han kigger på dag efter dag. Han skal stimuleres mentalt:)
Legetøj kan være: dig selv, din dreng (brug kroppen), rangler, bidedyr, noget med lys og lyd, bolde (f.eks. med vand i, eller kantede bolde eller bolde med lyd, når de triller). Det kan også være en stor badebold, aktivitetscenter, køkkenting (piskeris), bagepapir til at krølle, spejl, gyngeture i luften og andre lege med bevægelege. Du kan lede efter legetøj som passer til børn i 4-6 måneders alderen og se om ikke noget vil interessere ham lidt.
Og når det så er tid til at sove, så får han mælk, bliver skiftet, får mælk igen og bliver derefter puttet:)
Med hensyn til dagsplanen, så vil de fleste børn ofte have glæde af at vågne og starte dagen med mælk, når de ikke er ældre, men hvis det lige nu fungerer godt hos jer med grød om morgenen, så er det helt fint - du skal gøre det, som fungerer bedst. Stille og roligt vil det dog være naturligt med frokost, ligesom mellemmåltider formiddag og eftermiddag kommer ind, så med tiden vil der skulle mange måltider ind på en dag - hele dagen igennem, også selvom I ikke er hjemme. Det er derfor vigtigt, at du medbringer mad eller at I opholder jer steder, hvor du har mulighed for at give ham mad:)
Det er svært at svare på, hvorfor din dreng altid græder, når han skal sove. Det kan være fordi puttetidspunktet er forkert - at han enten ikke er helt træt nok eller måske er blevet overtræt.. Det kan også være fordi han har brug for brystet at falde i søvn på - men du skriver at du ofte forsøger at amme ham i søvn og trods dette, så græder han. Har du egentlig forsøgt med en flaske? Og hvordan ville du have det med den løsning? Nogle børn græder også kortvarigt, før de slipper og overgiver sig til søvnen. Man siger at de på den måde lukker overskudsenergi ud og derefter kan de så sove roligt. Her græder de ofte utrøsteligt i et par minutter og falder så i søvn. Det er ofte noget de vokser fra og det bedste du kan gøre her er selv at bevare roen og lulle ham i søvn ved f.eks. at vugge ham eller trille ham i barnevognen.
Mange børn græder også over skiftet fra favn og ned hvor de skal sove. Her hjælper det at svøbe ham i f.eks. en voksipose eller lignende. Det at være svøbt vil gøre at han føler sig omsluttet, men det vil være af posens sider og ikke af dine arme. Du kan som sagt med fordel putte ham i posen og så amme ham imens han ligger i den og først derefter putte ham ned, hvor du ønsker han skal sove.
Det kan være en god idé at arbejde på, at han flyttes fra din favn før han sover helt.
Svøb ham, am ham og se så på ham, se på hans øjne og lyt til hans vejrtrækning. Prøv at lægge ham fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere, og når du kan se at han er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte ham fra din favn ned i egen seng. Han er stadig svøbt og han kan få en sut eller bare have en sutteklud ved sit ansigt. Stå lidt ved ham, hold dine hænder roligt på ham, så han fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hans krop, så der er lidt tyngde, vug ham blidt imens han ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser - hvis han ligger barnevognen, så tril den frem og tilbage, så du på den måde luller ham i søvn.
Når du ammer ham aften og sen aften, så vil det være rigtig godt, hvis du kan prøve at få ham fyldt så meget op med mælk, at han ikke behøver søge brystet før efter ca 4 timer, hvor du så kan amme igen og han kan sove videre. Det vil sige at du kan amme aften, sen aften, midt nat og tidlig morgen.
I takt med at han får mere skemad i løbet af dagen, og du samtidig er opmærksom på at han får masser af mælk hele dagen igennem, så skulle hans behov for brystet og dermed mælk om natten naturligt blive nedsat og han skulle meget gerne kunne begynde at sove et lidt længere søvnstræk om natten. Det burde derfor ikke være nødvendigt at amme ham igen og igen hele natten…
Det er normalt at han kan være ekstra brystsøgende med den aldere han har - men behovet skal så vidt muligt stilles hele dagen igennem… Hvis det er rigtig svært og det ikke hjælper at øge hans indtag af mælk i dagtimerne, så kan du også her overveje at forsøge med en flaske. Modermælkserstatning vil hos nogle børn godt kunne mætte lidt mere og en flaske sen aften kan hos nogle derfor være løsningen på de mange opvågninger…
Jeg håber at du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke:)
Og rigtig god jul til jer begge to!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske