Svar: Dårlig søvn
7. december 2014
Alder:
3 mdr.
Kære Charlotte
Tak for dit brev:)
Når børn er 3-4 måneder gamle, så sker der rigtig meget med dem udviklingsmæssigt og dermed også med deres søvn - og rigtig mange oplever, at deres barn pludselig begynder at powernappe mere i løbet af dagen og at de længere lure dermed pludselig forsvinder.
Det handler om, at søvnen rent fysiologisk ændrer sig nu - søvnen ændre sammensætning og begynder at indeholde flere stadier og mange børn har svært ved at komme fra et søvnstadie til et andet og våger derfor op. Og her er det netop rigtig vigtigt og rigtig godt, at du hjælper din dreng til at komme videre i søvnen, så han får den lidt længere lur, som han har behov for. Og ja - du må gerne trille ham en tur, ligesom du også meget gerne må prøve at lægge dig med ham og amme ham i søvn i dobbeltsengen. Det kan faktisk nogle gange gøre, at han ikke bliver så frustreret ved brystet, men netop vil tage imod og spise lidt mere og så falde i søvn. Og du må gerne blive liggende hos ham med brystet parat, så når han efter 20-30 minutter begynder at søge og viser tegn til at ville vågne op, så tilbyder du brystet med det samme, han spiser og sover så videre - og hver vil han så ofte kunne sove et lidt længere søvnstræk.
Han har også en alder lige nu, hvor han er mere bevidst og begynder at kunne se længere. Han skelner mere tydeligt imellem om I er hjemme eller ude, om det er dig eller en fremmede der holder ham osv. Og når han spiser, så lader han sig ofte også forstyrre. Han ammes, spiser, slipper - kigger efter ting, tager måske fat igen, slipper og gider så alligevel ikke mere, det er sjovere at lege og være opmærksom på verden.
Det betyder at man meget let kan komme ind i en rutine, hvor barnet mere eller mindre slatspiser, slatsover, slatspiser og atter slatsover - hele dagen igennem og derfor kan det være en rigtig god idé at arbejde på at barnet får lidt mere mad. I første omgang handler det om at barnet skal have mere mælk, at barnet skal ammes lidt hyppigere - det vil øge mælkemængden og give barnet mere ro i maven - og forhåbentlig bedre søvn. Jeg ved fra dit tidligere brev, at vi har talt om muligheden for at supplere med en flaske og det kan godt være nødvendigt at gøre dette nu.
Du skal prøve at arbejde på en rytme, hvor din dreng hjælpes til at sove 3 lure dagligt. En formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på eftermiddagen. Og så skal du prøve om du kan skabe en rytme, hvor han tilbydes mælk før han skal sove. Når du ammer, vil det som sagt være fint at du lægger dig med ham og ammer ham i din seng. Hvis du supplerer med en flaske, vil det være fint at du putter ham i barnevognen og giver ham mælken der, så han oplever at få lov til at falde i søvn, hvor han er og uden at han bliver ked af det skift, der kan være mellem din favn og ned, hvor han skal sove - det er vigtigt, at han er tryg, glad og rolig, når han bliver puttet og ikke græder sig i søvn.
En plan for dagen kan se således ud:
Tidlig morgen: Ammes og sover lidt videre, vågner ofte også med en ekstra amning og dagen begynder
Formiddag: Ammes/flaske og puttes til formiddagslur
Frokost: Ammes/flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag: Ammes/flaske og puttes til dagens 3. lur
Aften: Ammes/flaske - spiser ofte hyppigt i løbet af aftenen og tanker op til natten. Tidspunktet for putning afhænger af hvor sent den 3. lur ligger.
Sen aften: Ammes/flaske, spiser mere eller mindre i søvne
Midt nat: Ammes/flaske
Det lyder som om at han nogle gange kan være lidt svær at aflæse. Det kan være svært helt at tyde, hvornår han er sulten og hvornår han ikke er - og hvis du lægger ham for meget til, så bliver han irriteret ved brystet. Derfor skal han naturligvis ikke presses unødigt, men det er samtidig vigtigt, at han får mælk nok.
Hvis han pludselig sover en lang lur, så vil han naturligt være sulten/tørstig, når han vågner og have behov for brystet her, men før han så skal sove igen, vil det være godt atter at tilbyde brystet. Det vil sige, at du skal prøve at lægge ham til, når han vågner og lade ham spise det, han har behov for der. Derefter leger du med ham, tumler med ham, stimulerer ham rigtig godt både fysisk og mentalt - og inden han så skal sove igen, så ammer du ham igen.
Det er vigtigt at tilbyde brystet som en fast del af putteritualet og nogle gange vil han die kortvarigt, måske kun tage toppen og slukke tørsten og det er helt okay. Andre gange vil han die i længere tid og spise mere - det regulerer han selv.
Det kan være en god idé at amme fra det ene bryst, når han vågner og amme fra modsatte bryst inden han så puttes. Og hvis han så kun tager toppen fra bryst nummer to, så starter du på det bryst, når han vågner og lader ham spise i bund der, hvorefter du så leger, tumler osv. og tilbyder toppen af modsatte bryst før næste putning.
Og så kan det som sagt også være fint at supplere med en flaske, så han f.eks. får brystet, når han vågner og får lidt af en flaske, når han så puttes eller omvendt - hvad du nu fornemmer kan fungere bedst hos jer:) Ligesom det er rigtig fint, at du nogle gange beroliger ham med sang og vugger ham og efter ca 10 minutter, så tager han imod brystet og kan så overgive sig til søvnen ved at du triller ham en tur. Du skal lige nu gøre det, som virker bedst og gøre det uden at være bange for dårlige vaner eller andet. Vigtigste er det at han får mælk nok og søvn nok - ikke hvordan:)
Jeg vil anbefale dig at læse min bog "Helens bog om børn og søvn". I den kan du læse om søvnen netop i 3-4 måneders alderen og de udfordringer, den giver:)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Og rigtig god jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske