Svar: Hvornår må han få alm mørkt rugbrød?
7. december 2014
Alder:
9 mdr.
Kære Freya
Tak for dit korte og præcise spørgsmål, jeg skal prøve at svare ligeså præcist:)
Det korte svar er: NU
Din dreng må gerne få almindeligt mørkt rugbrød uden hele kerner, med den alder han har. Når man vælger brød til små børn, så er det som udgangspunkt vigtigt at vælge et brød, som vejer noget, når man holder det i hænderne. Det er tegn på at brødet indeholder gode kostfibre. Brødet må gerne være lidt groft i det uden at indeholde hele kerner.
Kostfibre findes i kornets skal. Groft mel som rugmel, grahamsmel, fuldkornsmel og havregryn er lavet af hele kerner, men hvor kernerne er blevet valset eller formalet, så skallens kostfibre kommer med. Brødet indeholder altså kostfibre, selvom man ikke kan se de hele kerner.
Hvis I selv spiser rugbrød som er uden hele kerner, men med mange kostfibre, så kan jeres dreng sandsynligvis sagtens få det samme, som I andre spiser. Schulstads levebrød, Pågen, Kohberg osv. er udmærkede brødvalg.
For at få virkning af kernerne og deres indhold af fibre, skal man kunne tygge kernerne godt. Da små børn ikke kan tygge tilstrækkeligt, har de derfor ingen glæde af at få for mange hele kerner, og derudover kan det give dem tynd mave og kernerne vil komme hele ud igen. Men i takt med at jeres dreng bliver ældre og bedre til at tygge og dermed bearbejde føden, vil han naturligt kunne få brød med hele og halve kerner. Omkring 18 måneders alderen vil de fleste børn godt kunne tygge lidt grovere brød.
Håber du kan bruge dette videre, forsat held og lykke:)
Fortsat god appetit og rigtig glædelig jul til jeres lille familie!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske