Svar: Væk hjemmefra
16. januar 2005
Alder:
10 mdr.
Kære Lillia
Du beder om et ærligt svar og det får du så her!:o)
Der er for mig ingen tvivl om at det ikke er din datters behov, at mor rejser væk i en uge. Det betyder dog ikke at din datter vil tage skade af at du er væk.
Det problematiske ligger i at din datter ikke kan forholde sig til at du pludselig ikke er der. Hun kender ikke klokken eller dagene og for hende er det ikke nogen trøst at vide at mor kommer igen på søndag. Hun kan heller ikke ringe til dig eller modtage breve fra dig, som tegn på at du fortsat er der og tænker på hende, altså en bekræftelse på at du stadig er der. Men børn skal jo være ret gamle før man kan give dem dette.
Der er ingen tvivl om at hun vil savne dig og at hun vil have svært ved at finde ud af, hvorfor du pludselig ikke er der. Du er den mest trygge base hun kender og du er den der kender hende aller bedst. Så det er bestemt ikke kun dig der vil savne hende.
Hvis du tager af sted, vil du nok kunne opleve at hun afviser dig, når du kommer hjem igen. Det vil være en naturlig reaktion på at du ikke har været der. Du må derfor forberede dig på at en reaktion vil komme.
Hvorvidt du skal tage af sted eller ej, er jo et holdnings spørgsmål. Der er ingen tvivl om at din datter vil savne dig og ikke kunne forstå at du pludselig ikke er der. Det vil dog være vigtigt at hun passes af far og bedsteforældre, som kender hende godt og at hendes hverdag i øvrigt ligner sig selv, så der ikke er flere store ændringer, savnet af dig vil være nok.
Held og lykke, hvad I så end beslutter jer for at gøre:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske