Svar: Søvn og autostol
16. januar 2005
Alder:
8 mdr.
Hej
Med hensyn til Emilius´s søvn, så hænger dette sandsynligvis sammen med at han er begyndt at drømme mere og dermed vågner og er mere urolig. Det kan måske hjælpe at udskifte babydynen med en juniordyne, som giver lidt mere hold på ham.
Dejligt at I har kunne bruge bogen 'godnat og sov godt'. Det lyder som om han i øvrigt sover godt nu og sover natten igennem.
Når han vågner skal I naturligvis være opmærksomme på, hvorvidt han kan finde roen igen selv, eller om I skal være der, for at hjælpe ham til ro igen. Det er jo vigtigt at han får trøst, hvis det er behovet, men samtidig er det også vigtigt ikke at give ham en vane med at I kommer rendende midt om natten, hvis han godt selv kan finde roen igen.
Med hensyn til autostol, så er det sådan at etolen skal passe til barnets vægt og højde, hvilket jo kan variere meget fra barn til barn. Nogle børn vejer 10 kg før de er 6 mdr. andre vejer 10 kg når de er et år. Man må derfor udskifte babystolen til en barnestol, når det er nødvendigt.
En barnestol kan vende både bagudvendt eller fremadvendt på bilens forsæde eller bagsæde. Det anbefales at have en bagudvendt placering så længde det er muligt, da dette giver den største sikkerhed.
Der er forskel på autostole, hvor nogen i begyndelsen kan vende bagud og når pladsen bliver for trang, kan man vende stolen om og bruge den i fremadvendt stilling. Der er også stole som kun kan bruges en vej, og når barnet vokser ud af den ene stol, må man investere i eller leje en anden.
De fleste børn vokser ud af deres babystol, når de er 8-13 mdr gamle og skal her skifte over i en børnestol. Der er så vidt jeg ved ikke regler om at barnet først kan skifte retning ved 13 kg. Det kommer helt an på, hvilken type autostol man vælger, hvordan barnet sidder placeret og det kommer altså an på barnets størresle, hvornår man skifter stol.
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske