Brev:
Vand om natten - og sove på maven
16. januar 2005
Alder:
6 mdr.
Vand om natten -  og sove på maven
Hej Helen
Min datter Lærke er nu 6 1/2 måned. Vejer 9 kg og måler 71 cm.
Jeg ammer hende stadig, og derudover får hun tre små (3 x 1/2 dl) måltider grød dagligt. Hun kommer i seng mellem 20-21 og vi står op ca 7.30-7 hver dag. Jeg har et par spørgsmål til dig.
1) De sidste 16 nætter har jeg ikke ammet om natten. Det er helt bevidst idet at hun ikke virker så sulten mere, vil bare lige småsutte lidt, og andre gange har hun faktisk sovet helt igennem. Når hun vågner er det kun en´enkelt gang omkring klokken 04.00 eller 05.00, og de første tre nætter fik hun tilbudt vand og drikke af et glas, hvorefter hun igen bliver lagt ned i sin egen seng ( hvor hun i øvrigt altid har sovet...jeg har aldrig været tryg ved at have hende mellem os..)
Jeg fornemmer selv at det faktisk går rigtig godt på denne måde, og det er kun 4 gange ud af de ialt 16 nætter jeg har måtte ty til vandet.
Hvad syntes du om denne fremgangsmåde? Er det ok? Altså hun græder ikke over at må nøjes med vand, men jeg mener bare, har hun stadig behov for mælk om natten?
2) Hun sover desuden på maven og vender sig stort set næsten med det samme hun bliver lagt i seng. Hvordan er ricikoen for vuggedød i hendes alder? Jeg vågner ofte tre gange om natten, og må bare lige tjekke om hun stadig trækker vejret, min mand griner lidt af mig, men jeg sover meget let og det sidder dybt i baghovedet... " hva nu hvis...." Det er nok bare mig der er pylleret ;-) ?
Desuden er hendes værelse lige ved siden af vores soveværelse... er det ok i hendes alder nu, at hun begynder at sove derinde. Står dørene åbne kan vi nemt høre hende. Kan hun fornemme at hun er alene i værelset? (eller er det mere moderen der er "alene" ;-))) grin.
3) Et råd mod hård mave.
Nogle gange trykker og trykker hun, og i hendes ble ligger der så tre små hårde knolde på str med terninger... hvad er mest skånsom mod hendes mave? Hendes kost består af: Risgrød (hjemmelavet), havregrød (købe-pulverform), div. mos på glas... amning. Hun spiser stadig små portioner, og det går langsomt fremad..hun bliver kvalm af klumper i maden.. smil.. men det skal nok komme.
På forhånd tak.
Venlig hilsen Rikke.