Svar: Vand om natten - og sove på maven
16. januar 2005
Alder:
6 mdr.
Kære Rikke
For det første lyder det som en meget fin beslutning at du forsøger ikke længere at amme om natten, da din datter ernæringsmæssigt ikke har behov for mælk om natten, med den alder hun har. Samtidig er det meget fint at du er fleksibel og tilbyder hende vand efter behov. Det er super!
For det andet, så er det begrænset, hvor meget man kan gøre, når ens barn når til den alder hvor de vender og drejer sig selv og ifølge sundhedsstyrelsen er risikoen for vuggedød dermed også minimal i og med at barnet selv kan flytte på sig. Risikoen for vugge død er højest i barnets første 5 levemåneder.
Det er naturligt at man som mor sover meget let og vågner ved de mindste lyde som barnet laver. Det hører med og vil følge også i tiden fremover. Og så må mændende le, hvis de synes - jeg tror det er moderinstinktet, at være opmærksom på hver eneste lille lyd og det er der bestemt ikke noget forgjort ved:o)
Jeg synes det er helt i orden at barnet sover i eget værelse efter 6 mdr´s alderen, hvis begge forældre har det godt med dette. Det er meget fint at hun ligger tæt ved og at dørene kan stå åbent så du kan høre hende. Det kan godt være at hun kan fornemme at hun er alene i værelset, ikke forstået på den måde at hun føler sig forladt, men mere som at hun kan finde ro, fordi der ikke er andre til at forstyrre hende. Nogle børn sover bedst på denne måde, netop fordi forældrenes natlige støj kan forstyrre deres søvn på samme måde som barnets støj kan forstyrre forældrene.
Med hensyn til den hårde mave, så skal du være opmærksom på at hun får nok at drikke, også fordi du ikke længere ammer om natten. Det kan være en god idé at give hende vand af en kop til maden, men også som tørstslukker ind imellem. Du kan også give hende lidt frugtmos på grøden eller som dessert efter et grøntsagsmåltid, alternativt kan du give hende laktulose. Det er synd for hende hvis hendes afføring bliver så hård at det gør ondt. Samtidig vil det dog være naturligt at afføringen får en lidt hårdere konsistens i og med at hun får mere fast føde, så helt så grødet, som da hun kun fik mælk vil den ikke være. Du må vurdere, hvor meget det generer hende og se om der evt. er forskel fra dag til dag alt efter hvad hun har spist og drukket.
Hendes mad lyder fin og det er netop vigtigt med det lidt varierede, som hun får, da det er med til at holde maven igang. Klumper i maden skal du vente med, hun er nok lidt for lille til dette endnu, men det skal nok komme, som du selv skriver. Prøv når hun bliver omkring de 7 mdr.
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske