Svar: Først var grød OK, nu er det ikke
17. januar 2005
Alder:
5 mdr.
Kære Catrine
Nogle gange kommer 'temperamentet' jo op i de små pus og de kniber munden sammen. Af og til er det fordi de trænger til nye smagsoplevelser, andre gange bare fordi de lige skal vænne sig til en ny smag og atter andre gange, fordi netop det at knibe munden sammen er en måde at vise 'selvbestemmelse' på og få en reaktion fra sine forældre på.
Hvorfor din datter pludselig ændrer sin interesse for grød kan jeg ikke fortælle dig.
Måske skulle du prøve at ændre på selve rutinen, for at lave en ny vane og bryde det nuværende mønster. Prøv f.eks. med grød om morgenen og grøntsagsmos om aftenen.
Den grød du giver hende kan du enten købe eller selv lave. Forsøg med samme slags nogle dage i træk, for at lade hende vænne sig til dette og ikke skifte og forsøge nyt hele tiden.
6 mdr gammel må hun gerne få havregrød og øllebrød og i grøntsagsmosen kan kommes små stykker kogt kød og fisk, således at der sker mange smagsændringer her, som måske kan skabe fornyet interesse.
Jeg tror det er en overgang og det er meget fint at du ikke vil presse hende til skeen:o) Samtidig er det dog vigtigt at du fortsat forsøger at tilbyde hende maden, så hun vedbliver at være godt igang med skemad. Vær også opmærksom på at hun ikke skruer amningen op, således at hun bliver for mæt af modermælk, men har plads til mere skemad. Prøv derfor at amme hende og en times tid efter tilbyde skemad.
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske