Brev:
10 mdr. og skal pludselig spise om natten
17. januar 2005
Alder:
10 mdr.
10 mdr. og skal pludselig spise om natten
Hej Helen
Min søn er 10 mdr. Han har sovet igennem, siden han var 6 mdr. ca. fra kl. 19.30-6.30 UDEN at vågne for at drikke/spise. Han valgte selv natamningen fra.
Han har lige været syg i ialt 3 uger. Først influenza, så lungebetændelse - og da han lige var kommet over den, blev han snotforkølet med feber et par dage.
Når han er syg, vil han hverken spise eller drikke. Han er en velnæret dreng, så jeg har det fint med, at han ikke spiser, men det er jo vigtigt, at han drikker.
Vi prøvede ALT, men fik ham ikke til at drikke alligevel. Det blev til 50-70 ml her og der. Det eneste tidspunkt, han ville drikke på, var om natten. Han vågnede op og klynkede, og stadigt småsovende kunne han drikke en hel flaske på 250 ml. Så det gjorde vi naturligvis, for så fik han da noget væske.
Nu er han så blevet rask, men han har vendt op og ned på det hele, og hans adfærd er også lidt ændret.
Hans appetit er ikke særlig stor, hvilket ikke ligner ham. Så han spiser kun 2-3 SMÅ måltider om dagen, og det er svært at få ham til at drikke noget. Han er ellers god til at drikke af kop, men det er ikke meget, der ryger ned.
Vi har så prøvet at tilbyde han en flaske mange gange dagligt, og der drikker han så noget (ellers har han aldrig rigtig gidet den der flaske. Har kun fået 2 flasker dagligt i de sidste 2-3 mdr. 1 tidligt om morgenen og 1 efter hans eftermiddagslur).
Nu kan han vågne 3-4 gange om natten og være fuldstændig hysterisk. Han skriger som en afsindig, og han er nærmest ukontaktbar, så meget skruer han sig op. (Han har ALDRIG skreget sådan før!) Det eneste, der hjælper, er at give ham en flaske, og forleden drak han næsten 1 liter MME på en nat!
Vi har været meget i tvivl om, hvorvidt han skulle have indhentet alt det, han ikke drak, da han var syg. For når han kan drikke så meget, så er det vel ikke kun en ny natlig hyggevane?!
Så kom jeg til at tænke på, at når han fik så mange flasker om dagen, så var der jo ikke så meget plads til mad, hvorfor han ikke spiste. Men han kan jo ikke leve af MME, og at han nok vågner om natten, fordi han er vildt sulten.
Så i går fik han ingen flasker overhovedet om dagen, og han spiste 4 gode måltider med stor appetit. Men der røg ikke meget væske ned via koppen. Så da burde han i hvert fald være fyldt godt op til natten. Alligevel vågnede han i nat og skreg. Jeg prøvede at give ham vand af en kop, men det nægtede han blankt, og vi måtte give ham en flaske, som han tømte! 250 ml!
Hvad sker der her? Har han et "efterslæb" mht. mad og drikke efter sin sygdom?
Har han "bare" fået nogle dårlige vaner, fordi Mor og Far har været ekstra opmærksomme på ham, da han var syg?
Skal vi være hårde og sige STOP fra den ene dag til den anden og så udholde hans skrigeri nogle nætter? Eller går det over af sig selv (spørger jeg forhåbningsfuldt...)
Jeg skal begynde på arbejde om et par uger, og kan slet ikke overskue at skulle op om natten - og da slet ikke til en dreng, der er så gammel!
Håber, du kan hjælpe mig.
Med venlig hilsen
Ermelin
P.S. Vil lige nævne, at han er begyndt i vuggestue med meget stor succes. Han er noget nemmere at have med at gøre herhjemme, når han kommer ud og får en på opleveren.