Svar: 10 mdr. og skal pludselig spise om natten
17. januar 2005
Alder:
10 mdr.
Kære Ermelin
Desværre er det ofte sådan at børn netop i forbindelse med sygdom får vendt op og ned på de ellers så gode vaner og rutiner og det lyder bestemt også som om det er det, der er sket hos jer.
Du har gjort dig mange fine overvejelser og jeg er helt enig med dig i at netop hans store mælkeindtag har taget pladsen op for den mere mættende mad. Din beslutning om ikke at give flaske er derfor god nok. Jeg tror dog ikke du skal være så drastisk og gøre enten eller, men i stedet gå tilbage til metoden som jo fungerede tidligere.
Du skriver at han tidligere har fået 2 flasker dagligt og at han efter at du stoppede med flasken helt, tog 250 ml mælk på flaske om natten. Mit bud er derfor at du giver ham mad og mælk/vand af kop, så han spiser som han plejer og får noget mættende og så tilbyder ham flaske morgen og eftermiddag, som han tidligere trivedes med.
Han har højst sandsynligt haft et væsketab som han har skulle indhente, men det burde ikke tage flere dage at gøre dette og derfor er problemet nu nok at han har fået vendt lidt op og ned på det hele. Det kræver lidt tålmodighed fra din side at få tingene kørt ind i system igen og det er vigtigt at du lige i de nærmeste dage overvejer meget, hvad du giver ham at spise og drikke og hvormeget, samt på hvilke tidspunkter. Det er f.eks. uhensigtsmæssigt at du tilbyder ham 1 liter mlk om natten, da han så ikke vil kunne spise godt nok om dagen og I dermed fortsætter den uhensigtsmæsssige vane.
Så en balance i tingene og en portione tålmodighed er vejen frem og så skal han nok blive 'sig selv' igen. Dejligt at han i øvrigt er blevet rask nu. Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske