Svar: Sveskemos
17. januar 2005
Alder:
7 mdr.
Kære Susan Andensen
Det er rigtig at mange børn som er født før tid døjer med et umodent tarmsystem og det kan derfor godt være derfor at din søn hele tiden har haft lidt problemer med sin mave-tarmfunktion.
Generelet om sveskemos og anden frugtmos gælder at det jo er meget sødt og det anbefales derfor at det gives som topping på grød eller som dessert efter et grøntsagsmåltid. Umidelbart kender jeg ikke til en max grænse for indtaget, men det vil være normalt at give et par spiseskefulde. Det er dog altid en god idé at variere det lidt, således at din søn ikke kun får sveskemos, men får varieret frugtmos eller frugt i stykker.
Generelt vil det være godt med varieret kost, som du jo har rig mulighed for at give ham, med den alder han har nu. Sørg også for at give ham rigeligt at drikke.
Alternativt kan du give ham laktulose. Her må han få 1 ml pr kg i døgnet.
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske