Svar: Starter snart på arbejde
19. januar 2015
Alder:
5 mdr.
Kære lidt nervøse mor
Tak for dit brev :)
Det lyder som en rigtig god overgang I har planlagt. Det er rigtig dejligt, at I kan overlappe hinanden i 14 dage, før du skal starte på arbejde, så I der stille og roligt kan vænne jer til den nye rytme:)
Når jeres datter er 7.5 måned gammel, vil hun have brug for 4 amninger eller flasker i døgnet og disse vil ligge mest hensigtsmæssigt: tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften. Det betyder, at hvis du er væk hjemmefra i dagtimerne, så skal far kunne give jeres datter mælk, før hun skal puttes til sin middagslur - og her skal hun altså enten kunne drikke af en flaske eller af en tudkop.
Du fortæller, at I har forsøgt med flaske uden større held. I må dog gerne blive ved med at forsøge og du kan evt. prøve med lidt vand. Dette fordi hun måske ikke bryder sig så meget om smagen af erstatning og det kan være en idé at lære hende at tage imod flasken, før hun skal lære at acceptere mme. Det behøver altså ikke nødvendigvis at være flasken hun protesterer mod, det kan godt være smagen.
Hvis det er flasken, så skyldes det sandsynligvis at teknikken. Når hun spiser af en flaske er det meget anderledes end at spise af brystet, og det kan godt forvirre hende. Hvis hun bruger sut, så kan det være en idé at forsøge med en sutteflaske, som ligner hendes sut i faconen.
Det kan godt være at hun allerede nu er blevet så gammel, at hun ikke vil acceptere en flaske, men fortrækker den ægte vare, og så er det nødt til at være sådan.
Men heldigvis er tudkoppen også en mulighed, og det lyder til at virke. Så du kan også gøre det til en fast rutine at tilbyde hende lidt vand eller mælk af tudkoppen hver dag til frokost, så hun vænnes til at få dette og drikke af den og du kan evt. også gøre det lige før hun skal sove. Så længe du er hjemme skal du stadig amme hende, men hun kan godt få lidt af koppen også. Du kan også gøre det, at du ammer hende og så derefter tilbyder lidt ekstra af koppen før hun puttes, hvis hun vil have det. Og i de to uger, hvor I så fælles har barsel, vil det være rigtig godt, at du forsøger at undgå amningen før middagsluren, og far forsøger at tilbyde koppen, som hun jo så er vant til at få. I kan evt. gå en tur med barnevognen, så hun afledes og måske derfor så bedre vil acceptere det:)
Og så skal du naturligvis amme hende aften, sen aften og tidlig morgen, så hun stadig mærker at du er der og ikke er forsvundet :)
Jeg vil anbefale dig at købe min bog "Helens bog om børn og mad". I den finder I dagsplaner, opskrifter osv. og jeg ved at mange fædre synes det er rigtig rart at kunne se, hvordan en dag skal skrues sammen, hvornår der skal gives mælk, skemad, mad i hånden osv. Og i bogen guides I igennem måned for måned…
Håber du kan bruge dette lidt videre, og at det giver lidt ro med på vejen:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske