Brev:
Tænder og søvn
20. januar 2005
Alder:
7 mdr.
Tænder og søvn
Kære Helen
Min søn er ved at få tænder - og mange af slagsen - og er af den grund selvfølgelig mere pirrelig hvilket jo er forståeligt nok.
Han har altid været svær at få til at sove og har aldrig sovet ret længe af gangen, men nu er den helt gal. Han kan simpelthen ikke sove hverken nat eller dag, med det resultat at han er i stort søvnunderskud, hvilket er hårdt for både mor og barn. Det har stået på i over 14 dage nu og det er ved at være der hvor mit overskud er brugt op:(
Jeg synes virkelig det er hårdt at have ham på mig konstant - 24 timer i døgnet. Om dagen skal han enten hænge på mig eller sidde på mit skød. Om natten skal han ligge helt op af mig og røre ved mit ansigt.
Faren er ikke en aflastningsmulighed for det er kun mig der dur.
Det der er mest nedbrydende er at jeg føler ikke jeg slår til... Jeg kan jo ikke få ham til at sove, så han kunne blive lidt mere frisk og det er simpelthen så stort et nederlag, når det fortsætter dag ud og dag ind.
Han har altid haft behov for meget nærhed og omsorg - faktisk boede han på mig de første fire måneder af hans liv pga. kolik, så det er ikke en uvant situation jeg står i, men det gør den ikke mindre uholdbar!
Det jeg egentlig vil spørge om er hvor længe skal jeg forvente det vil vare før tænderne ikke generer mere og hvordan får jeg vendt situationen, således at både han og jeg kan få en mere tålelig dagsrytme?
Jeg har forsøgt at skemalægge vores dag, men den er han absolut ikke med på. Hvordan synes du det ser ud?
19 - 5.30 sover
5.45 grød
6.45 ammes
7-8.30 sover
9.45 grød
10.30-12 sover
12.15 grød
14 grød
14.30-16 sover
17.45 grød
18.45 ammes
Han spiser godt - 2-2½dl pr. gang, men de sidste par aftener har han ikke villet spise aftensmad formentlig fordi han er overtræt for han pylre og vil ingenting og når jeg så putter ham i seng kl. 18 (min seng vel at mærke) så sover han kort efter.
Sommetider er han kun oppe på at sove 12-13 timer og det er jo alt for lidt - han er syv måneder.
Jeg håber virkelig du vil give en kommentar med på vejen for som du kan se, har jeg lidt svært ved at komme videre.
På forhånd tak