Svar: Tænder og søvn
20. januar 2005
Alder:
7 mdr.
Kære du
For at starte med det sidst først, så lyder det ikke fuldstændig vanvittigt med 12-13 timer. Det er rigtigt at mange børn sover et par timer mere i døgnet, når de har den alder din dreng har, menbørns sovebehov er jo forskelligt og det der er vigtigt er at se på, hvordan han i øvrigt har det i løbet af dagen.
Jeg kan godt se at han i øjeblikket er mere pylret og kan sagtens forstå at det er hårdt for dig at være så meget på lige i øjeblikket. Umiddelbart kan det godt være at han har ondt for tænder, men det burde nu ikke vare så længe, som du beskriver dette, med mindre den ene nye tand afløser den anden, hvilket jo sker nogle gange.
Du kan på recept få et lokalbedøvende middel der hedder 'dolodent', som bruges når børn har smerter pga tandfrembrud. Da det bedøver gummerne, er det vigtigt at det kun kommer på gummen og ikke kommer over i svælget, hvor det i givet fald jo så også vil bedøve. Det skal derfor smøres på med lidt forsigtighed (derfor på recept), men det er til gengæld et virksomt middel, når det gør rigtig ondt med de nye tænder.
Et stykke agurk kan også hjælpe. Hvis du skærer et stykke agurk på et par cm tykkelse og udhuler midten lidt, så kan han have agurken siddene på sin tommelfinger og 'gnave' løs. Det er en god ting, både fordi det hjælper, men også fordi det kan optage ham lidt.
Du skriver at han får grød dagen igennem - han får vel også grøntsagsmos? For en sikkerheds skyld vil jeg lige skrive at grøden ike bør udgøre mere end max 2 af dagens måltider, resten bør være grøntsagsmos. Du skriver også at han tilbydes 5 måltider og at han spiser godt. Han lyder også til at være en sulten dreng. Han er 7 mdr gammel - hvor tæt på 8 mdr er han? - jeg tænker om du måske skulle forsøge at tilbyde ham lidt 'grovere mad', altså grøntsager moset med en gaffel og en brødskorpe i hånden.
Derudover tænker jeg om han drikker noget mælk sammen med sin mad? Du ammer to gange dagligt, hvilket er fint, men hvis du gerne vil have ham til at sove 20-30 minutter længere et par gange om dagen, samt ændre lidt på han rytme generelt, så er det måske et forsøg værd at 'proppe' ham med både skemad og mælk.
Hvor meget spiser ham om morgenen? Er han meget sulten der? Alternativt kunne du måske amme ham liggende i sengen, således at han fik bryst imens han sov videre om morgenen og I på den måde stod lidt senre op, så selve morgenluren kunne springes over? Det er kun en tanke, og det hele skal jo også passe ind i jeres rytme normalt.
Noget andet er at det måske kan hjælpe på at skabe en ny rytme, hvis du kunne amme ham, når du selv gik i seng. Jeg synes din dreng sover utroligt flot i løbet af natten, - det skal du virkelig være glad for. Det jeg tænker er bare at det er længe at sove fra kl 7 til 5.30 uden noget at drikke. Hvis du f.eks. kunne amme ham kl 22, eller hvornår du selv går i seng, så kunne han måske sove til kl 7 næste morgen, og allerede her ville rytmen så være ændret. Min tanke er således at du kunne ændre dagsrytmen således at han måske kunne tage to lidt længere lure i løbet af dagen, i stedet for de 3 han tager nu.
Altså:
19-5.30 Sove, men ammes kl 22 i håb om at han sover til kl. måske er 6.30-7
kl 6.30-7 ammes, nusses, op, dagen starter, grød, bad osv.
9.30-10 puttes igen, forsøge at få ham til at sove gerne 2 timer i stedet for 1½ (forsøge:o)) og måske lidt mere!
12 Grøntsagsmos med kød/fisk mælk af kop
14 Grød eller grøntsagsmos
14.30-16 sove
17.45 Grøntsagsmos med kød/fisk, evt. frugtmos til dessert
18.45 Ammes
22 Ammes....
Det er kun et forslag og husk at ting tager tid. Det er jo meget svært igennem en brevkasse for mig at vide om dette kunne være brugbart for jer. Men det er for mig at se en mulighed. Amninge kl 22 skal ikke fortsætte, men kan være en mulighed for at få vendt billedet.
Tilsidst vil jeg lige sige at det simpelthen bare er så hårdt at have et barn med kolik og der er ikke noget at sige til at du er ved at være kørt ned. Selv om du ikke føler det hjælper særlig meget, alt det du gør, så hjælper det, - tro mig, - det er jo netop derfor det er dig MOR der er den bedste og dig han foretrækker!
Når det er sagt, så er det også utroligt vigtigt at du giver dig selv lov til at få en pause. selvom det er dødhårdt og det 'kun er dig der dur' så kunne det være en rigtig god idé, hvis I havde nogle bedsteforældre eller andre som kunne tage over et par timer. Det behøvede bestemt ikke være lang tid, men bare det at du kunne komme lidt ud, få fornyede kræfter, det betyder bare så meget.
Rigtig meget held og lykke fortsat.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske