Svar: Aftengrød?
24. januar 2015
Alder:
18 mdr.
Kære Lina
Tak for dit brev :)
Færdiglavet grød kan godt være meget sødt og dermed appellere til vågenhed. Det kan derfor være en god idé at forsøge med hjemmelavet grød, gerne en lidt grovere grød som f.eks. havregrød, flerkornsgrød eller mysligrød. Undgå for meget frugt, rosiner eller andet.
Banan kan dog også være en mulighed. Banan indeholder ligesom grovere grødtyper tryptofan, som er godt for søvnen. Banan sammen med en kop lun letmælk kan derfor også nogle gange være godt.
Nogle børn har ikke glæde af aftengrød, hvor andre børn har rigtig stor glæde af det i årevis. Det at sidde ved bordet, få et lille mellemmåltid som en del af sit putteritual, få børstet tænder og derefter blive lagt i seng er noget mange børn sætter stor pris på, og hvis det fungerer og virker godt, så er der ikke noget i vejen for at bibeholde dette ritual - også selvom barnet måske bliver 4 år. Kommer barnet og siger f.eks. "må jeg få en portion havregryn, før jeg skal sove?", så synes jeg det er helt okay - hvis det gør, at putningen og natten derefter forløber super:)
Håber du kan bruge dette lidt videre:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske