Svar: Ændring af søvnvaner
22. januar 2005
Alder:
8 mdr.
Hej
Det er ikke spor usædvanligt at børn vågner til deres vanlige tid, selv om man putter dem senere. Det betyder dog ikke at du ikke skal forsøge at ændre hans rytme lidt, ved at putte ham lidt senere og få ham til at spise lidt ekstra mad, før putning, som du er begyndt på. Det er dog mit indtryk at rigtig mange børn har svært ved at at lave om på deres tidlige morgenrytme - selv om vi som forældre syntes det kunne være dejligt især i week-enden.
Hos jer er der dog det, at din søn ikke er begyndt i dagpleje endnu og jeg tror at det vil gøre en ændring i sig selv. Han vil få en masse nye indtryk og vil i begyndelsen blive mere træt end tidligere, men samtidig vil han måske også naturligt rykke sine sovetider, fordi han gerne vil være med i aktiviterne.
Ofte ser man at netop barnet soverytme ændres i tank med at de starter i dagpleje eller i institution, - det kommer helt af sig selv og efterhånden vil han så sove på de for dagplejeren passende tidspunkter, netop fordi det på sigt er hensigtsmæssigt at børnene leger og er vågne samtidig og sover nogen lunde på samme tid.
Jeg synes derfor du skal fortsætte som nu, men også samtidig afvente og se, hvad der sker, når han starter.
Rigtig meget held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske