Svar: Figenstænger?
25. januar 2015
Alder:
15 mdr.
Hej med dig
Tak for dit spørgsmål :)
Du og din veninde må gerne give jeres børn figenstænger og andet tørret frugt en gang imellem, men der er lidt overvejelser.
Fødevarestyrelsen skriver: "Tørret frugt, herunder tørret frugtpålæg, er et alternativ til slik og andre søde sager, men bør ligesom andre søde sager begrænses, fordi det har et højt energiindhold. Tørret frugt kan ikke erstatte den friske frugt i små børns mad." Se altomkost.dk.
Fødevarestyrelsen har blant andet også lavet en kampagne "Hvad snack´er du?", hvor de gør opmærksom på, at tørret frugt klistrer til tænderne, hvilket giver grobund for huller. Giver man sit barn tørret frugt, bør det derfor serveres sammen med brød, så den tørrede frugt tygges hurtigt væk fra tænderne.
Samtidig er det også sådan, at tørret frugt og frugtstænger vil kunne indeholde en del sukker. Noget tørret frugt bliver tilsat ekstra sukker, og det kan være svært at se, fordi der ikke lovmæssigt er krav om, at det skal skrives på pakken. Derfor vil noget tørret frugt være så sødt, at det kan sammenlignes med, at man serverer vingummi eller lignende slik for barnet.
Jeg har tidligere været i dialog med Castus, som måske producerer de figenstænger du refererer til. Jeg kan derfor oplyse at disse ikke er tilsat hvidt sukker, men indeholder naturligt frugtsukker. Produkterne fra Castus har et fiberindhold mellem 8-14 gram pr. 100 gram.
Tørret frugt indeholder generelt også fibre, og de kan derfor være gode for fordøjelsen. Det er på den måde et bedre alternativ til slik, - det er altså bedre at give din datter lidt tørret frugt eller et stykke rugbrød med figenpålæg, end det er at give hende en lille skål vingummi, hvis det kommer dertil, men frisk frugt er det bedste valg.
Med hensyn til nødder, så er det de hele nødder eller større stykker nødder, som kan være et problem:)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske