Svar: Appelsin og juice
25. januar 2015
Alder:
15 mdr.
Hej med dig
Du må gerne give din datter friskpresset appelsinjuice - det lyder rigtig lækkert. Hvis det er meget kraftigt, kan du evt. fortynde det med lidt vand.
Det er også vigtigt, at hun drikker det forholdsvist hurtigt og ikke går og nipper til det over flere timer, eller du kan f.eks. give hende det med sugerør. Dette fordi syren kan påvirke hendes tænder - det gælder også, hvis du f.eks. laver en smoothie med flere forskellige frugter og bær:)
Når det handler om sygdom, så vil æblejuice faktisk også ofte være en god idé. Det indeholder en del kalium og natrium, som hun kan have brug for hvis hun f.eks. kaster op eller har diarré.
Jeg har aldrig hørt om at klementiner skulle virke blodfortyndende. Det kan måske handle om, at hvis man er behandling med blodfortyndende medicin, så skal man nogle gange være opmærksom på sammensætningen af sin kost, men det er jo noget andet end det du beskriver - og det er ikke aktuelt for jer og jeres lille datter.
Hun må gerne få både klementiner, appelsiner, kiwi og hvad hun nu har lyst til - jo mere variation, jo bedre er det:)
Fortsat god appetit! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske