Svar: Tænder og søvnproblemer - fortsat
22. januar 2005
Alder:
7 mdr.
Kære du
Det er vist en lille bestemt herre du har fået dig der:o) Det er jo vældig godt at han er så glad for grød, men der skulle jo også meget gerne noget andet til.
Umiddelbart ser jeg to muligheder mht at få ham til at spise grøntsager, kød og fisk. For det første er der nogle børn som springer den mosede fase over og i stedet går direkte igang med grøntsager i små tern og små stykker frikadelle. Det kan jo godt være at din dreng hører til disse, så det bare er et spørgsmål om at han i løbet af de næste uger kan forsøge at få lidt mad i små stykker og evt. smage lidt fra din tallerken, hvilket også nogle gange kan skærpe interessen.
For det andet, så har jeg ofte mødt forældre som har fundet løsning, ved at blande grøntsager i grøden. Personligt synes jeg ikke det er spor lækkert, og det lyder bestemt ikke tiltalende, men skadende er det jo ikke og du kan jo overveje at forsøge. Det forældrene har gjort er at tage en portion risgrød, som barnet var glad for og så f.eks. komme gulerodsmos på eller komme lidt købemad fra glas på grøden som en topping. Og for nogen virker det.
Du skriver at han så småt er ved at forsøge med smørrebrød med smøreost og det er rigtig fint. Du kan evt. sammen med dette prøve at lægge lidt kogte ærter og majs på tallerkenen og se hvad han siger til dette. Han er for lille endnu til at kune spise med pincetgreb, men farverne kan interessere ham og ærter, majs, gulerod hører jo til de lidt sødere grøntsager, og det er okay. Det vigtige er at han bibeholder sin naturlige appetit og lyst til at spise og at han frem mod 1 års alderen tilbydes så meget forskelligt som muligt. Når han først er fyldt et år er hans appetit nedsat og interessen for mad ikke særligt stor, derfor er det vigtigt med godt mad-/spisevaner inden.
For at vænne han til at tygge lidt fastere føde, kan du også forsøge at give ham ris og pastaskruer. I løbet af de næste par uger vil han måske godt kunne sidde med en pastaskrue i hånden og nyde dette og forhåbentlig på den måde vænne sig mere til at der skal fastere mad ind i munden. Men bortset fra grøntsagerne så lyder han jo til at være godt igang:o)
Fortsat held og lykke med det hele.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske