Brev:
Inspiration til mad - 12 mdr.
28. januar 2015
Alder:
12 mdr.
Inspiration til mad - 12 mdr.
Hej Helen
Jeg skriver nu til dig, da jeg synes jeg mangler noget inspiration og indspark i forhold til mad til vores dreng.
Vores dreng er nu næsten 1 år (12 mdr i starten af feb) og han er startet i dp. Så vidt vi er orienteret, spiser han rigtig fint og varieret i dp og sover også godt der oppe.
Hans rytme er ca således ud i dp.
6.30/6.45 op, hvis ikke han selv vågner vækker vi ham i hverdagene.
7.15/30 - morgengrød i dp
8.15/30 - 9.15/30 formiddagslur (bliver vækket efter 1 time)
9.30 - formiddagsmad i dp, brød og frugt
10,45/11.15 middagsmad, rugbrød med grønt
11/11.30-14/14.30 middagslur (sover normalt 2,5-3 timer i dp)
14.30 - eftermiddagsmad brød og frugt dp
16.00 lidt youghurt, banan, kiks, knækbrød eller andet her hjemme
17-17.20 går en tur med ham i klapvognen for at han lige får et brake, hvor han ligger ned, han plejer at falde i søvn og sove alt mellem 5 og 15 min (der kommer en anden mail med spørgsmål til denne)
18.00 aftensmad. - det vi får dog tænkt vi over han skal spise med
19/19.30 natflaske - drikker alt fra 100-235 ml
19.30/20.00 bliver lagt i seng, og sover for det meste med det samme.
Nogle gange lidt vand om natten.
1. spørgsmål:
Vi mangler inspiration til aftensmad til hele familien, og hvor vores dreng også kan spise med.Vi var jo lang til om at komme ordentlig igang med skemad, men synes nu det går fint de fleste dage. MEN det bliver meget tit det samme og det samme, som vi ved han kan li vi får til aften.
Vores retter består næsten altid af:
Boller i karry - et sikkert hit.
Lasagne - et sikkert hit.
Kødsovs - nogle gange et hit, dog er pasta næsten altid et hit.
Kartofler og frikadeller - nogle gange et hit.
Kartofler og gulerødder i terne eller som mos med sovs er MEGET svingende om det er et hit eller ej. Nogle gange KUN mos, andre gange KUN som tern, han selv kan spise, næste ALDRIG terrn vi giver med gaffel.
Rødspættefiletter med ris og sovs - for det meste et hit.
Din opskrift med rødspætter og ris - et hit nogle gange.
Risengrød - har også været et hit her i jul.
Dertil laver vi altid en form for flutes, som han kan sidde med, det elsker han, vi har også tit avokado, som ligeledes tit er et hit at sidde med selv. Ellers majs hans selv kan sidde og fange.
MEN synes det bliver LIDT ENSFORMIGT.
Og føler lidt, at især jeg mor, er lidt bange for at eksperimentere, da jeg synes det er så vigtigt han får nok at spise til aften, så han får en god nattesøvn og ikke vågner fordi han er sulten.
Synes det er svært at lavet noget til ham, hvor det ikke er hakket kød? Tror f.eks. aldrig vi har lavet noget med kylling?
Synes det er svært at lave noget hvor der ikke er ris og sovs, da det tit er et hit, og det er så svignende og han vil kartofler og grønt. Og i det hele taget stykker af mad?
Vi har ikke givet aftensgrød, da han tit bliver meget hurtig træt og pylret om aftenen, og ikke vil have noget overhovedet af grøden de enklte gange vi har forsøgt, også derfor jeg synes det er så vigtigt med at han spiser godt til aftensmaden?
Skal vi forsøge med aftensgrød igen, og hvornår og hvad? Eller er der bare nogle børn der ikke har glæde af den?
HJÆLPE - vi har brug for et venlige spark bagi i den rigtige retning og inspiration, så vi ikke de næste mange år skal leve af boller i karry og lasagne. Og have de samme frustrationer om aftene omkring, st få vores dreng til st spise aftensmad.
2. Spørgsmål:
Hvornår skal vi fjerne aftensflasken og hvordan?
Han NYDER den og falder godt til ro når han får den, han får den i stuen inden han bliver puttet.
3. Spørgsmål:
Vores dreng drikker af tudkop, vi øver og øver med alm kop, men det går bare ikke. Han åbner bare munden men synker ikke - nogle forslag?
Han drikker utrolig meget vand af tudkoppen, og forsøger vi med alm kop, får han næsten intet, så vi holder stadig fast i tudkoppen, så han får væske nok, men hvad gør vi her?
4. Spørgsmål:
Inspiration til mellemmåltiderne, vi synes tit også her det bliver det samme. Frugtmos, banan i skiver og mos, kiks, knækbrød, skorper og brød med smørreost, og youghurt. Andrre forslag?
Vi har din bog om børn og mad, men synes stadig vi mangler inspiration og gode ideer. Håber du kan skubbe os lidt i den rigtige retning.
Venlig hilsen
Mor og far til dejlig dreng.